نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

اهرم مالی چیست؟

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

اهرم مالی چیست؟

همیشه افراد به دنبال راهی برای کسب درآمد بیشتر بوده اند و همیشه و در هر زمان به دنبال راهی برای آن که بتوانند با سرمایه گذاری مناسب به سود خود برسند. برای اینکه بتوانید از سرمایه خود بهترین و بیشترین سود را دریافت نمایید باید حوزه های مالی را به خوبی بشناسید و با ابزارهای این حوزه آشنا باشید. از ابزارهای بسیار خوب و مهم در این حوزه ابزار اهرم مالی است که می توانید به کمک آن سود بیشتری از سود حاصله خود به دست آورید. پس اگر به دنبال پاسخ پرسش خود در خصوص اهرم مالی چیست؟ هستید و میخواهید با تمامی موارد آن آشنا شوید به شما توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کرده و در هر قسمت که دچار پرسش شدید با مشاورین متخصص طلوع پدیده تماس گرفته و درخواست مشاوره نمایید. در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با اهرم مالی

همانطور که بیان شده افراد سرمایه گذار به کمک اهرم مالی می تواند سود بیشتری را به دست آورند. به عنوان مثال سرمایه گذاری می تواند با ایجاد بدهی به عنوان قرض گرفتن سرمایه خود را افزایش داده و به فعالیت های بیشتری بپردازد و برای این کار می تواند سرمایه گذار جدید را وارد نکرده و در نهایت سود بهتری را نصیب خودکند.

هرچقدر اهرم مالی شرکت بیشتر باشد، سرمایه کمتری مورد نیاز خواهد بود و در نتیجه می توان گفت سود و ضرر بر پاپه کمتری می باشد.

به عنوان مثال اگر شما شرکتی با سرمایه 20 میلیاردی دارید و برای انجام فعالیت های خود وام و اعتبار 20 میلیاردی بگیرید، اکنون سرمایه شما 40 میلیارد می باشد و می توانید تمامی فعالیت های خود را گسترش دهید.

مفهوم اهرم مالی
مفهوم اهرم مالی چیست؟

اهرم مالی در  شرکت‌های بورسی

تا اینجای مقاله دانستیم که اهرم مالی برای افزایش سرمایه شرکت به جای استفاده از سرمایه گذار استفاده می شود.

به کمک اهرم مالی در بورس می توان سهام جدید را وارد بورس کرد و سودی بالایی به دست آورد، البته لازم به ذکر است که تمامی این مراحل  با برنامه ریزی و پیشی بینی های صحیح انجام شود، در غیر این صورت شرکت وارد ضرر بسیار بزرگی خواهد شد.

اهرم مالی رابطه مستقیمی با ریسک دارد و هر چقدر از اهرم مالی استفاده بیشتری شود، ریسک افراد بیشتر خواهد شد برای همین در زمان سرمایه گذاری در بورس باید با دقت و برنامه ریزی صحیحی از اهرم مالی استفاده نمایید و باید قدرت بررسی و تحلیل در آن را داشته باشید.

اهرم مالی نشان می دهد چه مقدار خود شرکت از طریق طرح و برنامه ریزی و منابع خود رشد کرده و چه مقدار از طریق اهرم مالی و هر چقدر نسبت اهرم مالی بالاتر باشد، نشان دهنده بالاتر بودن بدهی شرکت است و یعنی از اهرم مالی بیش از حد استفاده شده است. سعی کنید در این موضوع تعادل را رعایت نمایند، یعنی هر چقدر قرار است از اهرم مالی استفاده نمایید به همان اندازه به کمک طرح های خود باعث پیشرفت شرکت شوید.

اصطلاحات استفاده شده در  اهرم مالی زمانی که تحلیل گر به کمک اهرم مالی در حسابداری به بررسی شرکت می پردازد، از اصطلاحات زیر نیز استفاده می نماید:

DFL میزان حساسیت سود در هر سهم را مشخص می نماید

EPS میزان نوسانات درآمد را مشخص خواهد کرد

توجه فرمایید هر چقدر اهرم مالی بیشتر باشد نوسانات سود هم بیشتر خواهد بود.

 

برای کسب اطلاع از نحوه استعلام چک صیادی روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

کاربرد اهرم مالی

یکی از پرکاربردترین استفاده ها از اهرم مالی تامین سرمایه شرکت می باشد.

دومین کاربرد اهرم مالی را می توان معاملات اعتباری از طریق کارگزاری ها دانست.

به کمک اهرم مالی در بورس می توان در بازار سرمایه و یا خارج از بازار سرمایه معاملات انجام داد.

قراردادهای نظیر سوآپ، اختیار معامله و .. را می توان به کمک اهرم مالی انجام داد.

برای اطلاع از تمامی کاربردها با مشاورین طلوع پدیده در ارتباط باشید.

کاربرد اهرم مالی
کاربرد اهرم مالی چیست؟

مشکلات استفاده از اهرم مالی

استفاده از اهرم مالی دارای مشکلات و خطراتی نیز می باشد که این خطرات به شرح زیر است:

تغییر در قیمت های سهام شرکت

زمانی که از اهرم مالی در شرکت استفاده شود ممکن است به صورت بسیار زیادی سود شرکت افزایش یابد و همین امر موجب شود قیمت سهام هر روز دچار نوسان شدیدی شود و همین امر می تواند مشکلی در روند شرکت ایجاد نماید.

عامل ورشکستگی شرکت خواهد شد

برخی از مشاغل موانع ورودی بسیار کمتری داشته و سود آن نیز نوسان بیشتری دارد و این نوسانات می تواند باعث ورشکستگی یک شرکت شود. زیرا شرکت نمی تواند برای پرداخت بدهی خود تعهد دهد و همین امر می تواند در نهایت موجب ورشکستگی و حراج دارای تجاری آن شرکت توسط طلبکاران از طریق دادسرای ورشکستگی شود، پس باید در استفاده از اهرم مالی دارای ذهن تحلیلگر و توانمندی باشید.

عدم پرداخت وام از سوی بانک

زمانی که بانک می خواهد وامی را به شرکت بدهد نسبت های اهرمی را در نظر گرفته و اگر این مقادیر بالا باشد به آن شرکت تسهیلاتی تعلق نخواهد گرفت و یا اگر مورد قبول واقع شود ممکن است با بهره بسیار بالایی آن را پرداخت نماید که این امر موجب به ضرر های بسیاری خواهد شد.:

در صورت پرسش در خصوص اهرم مالیاتی و مشکلات آن می توانید با مشاورین خبره موسسه طلوع پدیده در ارتباط باشید.

 

برای کسب اطلاع از نحوه حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

اهرم عملیاتی چیست؟

اگر بخواهیم اهرم عملیاتی را توضیح دهیم می توان اینگونه بیان نمود که نسبت هزینه های ثابت شرکت بر هزینه های متغیر شرکت می باشد که در یک دوره خاص در نظر گرفته می شود.

حال اگر هزینه های ثابت بیشتر از هزینه های متغیر باشد شرکت اهرم عملیاتی بالایی دارد و حجم فروش حساسی دارد و باید به این موضوع توجه بسیاری نمود.

اگر اهرم عملیاتی در شرکت های تولیدی بالا باشد، این امر مشکل نداشته و اصولا به صورت معمول می باشد زیرا یک خط تولیدی نیاز به وسایل جانبی بسیاری مانند ماشین آلات و .. دارد و بایت آنها باید هزینه های ثباتی مانند هزینه نگهداری دستگاه ها و .. را متحمل شود.

محاسبه دارایی و سود به کمک اهرم مالی

اگر میخواهید تاثیر اهرم مالی را محاسبه نمایید باید به صورت زیر انجام دهید:

برای به دست آوردن مقدار تغییر ارزش دارایی باید ابتدا درصد تغییر در دارایی را با یک جمع کرده و در دارایی کل خود ضرب نمایید.

سپس برای اینکه تاثیر اهرم دارایی را متوجه شوید باید کل دارایی شرکت را با بدهی های خود جمع کرده و از عدد به دست آمده قبلی کم نمایید

برای بهتر درک مطلب اینکه اهرم مالی دقیقا چکار می کند مثالی را برای شما شرح خواهیم داد:

به عنوان مثال اگر فردی ماشینی را به مبلغ 100 میلیون خریداری نماید و مبلغ آن را نقد پرداخت نماید و پس از مدتی آن ماشین در حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته باشد.آن فرد می تواند ماشین خود را به قیمت 120 میلیون بفروشد و 20 میلیون سود از فروش خود داشته باشد.

اما اگر ماشین بر اساس دلایل مختلف 20 درصد کاهش قیمت داشته باشد

مالک باید خودرو خود را 80 میلیون بفروشد و در واقع 20 میلیون ضرر خواهد کرد.

حال اگر فرد خریدار تمامی پول خودرو را به صورت یکجا و نقدا پرداخت نکرده باشد و 40 میلیون آن را با وام بانکیو  بهره ده درصدی خرید کرده باشد . پس از مدتی ارزش آن خودرو 20 درصد افزایش پیدا نماید . قیمت خودرو 120 میلیون تومان شده و 16 میلیون سود فرد با کسر بهره وام خواهد شد .

از طرفی اگر خریدار خودرو 20 درصد از قیمت  خودرو آن کم شود و مجبور به فروش به قیمت 80 میلیون شود و با بهره بانکی که قرار است بدهد باید در 25 میلیون ضرر دهد

و در کل می توان نتیجه گرفت که اهرم مالی باعث سود و همچنین زیان احتمالی خواهد شد و باید با برنامه ریزی و هدف مند و با یک تحلیل صحیح از اهرم مالی استفاده نمایید.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که در صورت استفاده از اهرم مالی در حسابداری، به همان میزان که سود بالقوه و احتمالی افزایش پیدا خواهد کرد، زیان احتمالی نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین برای به دست آوردن این اطلاعات میتوانید از مشاورین طلوع پدیده درخواست کمک کرده و میزان ریسک را پایین آورید.

 

برای کسب اطلاع از نحوه گردش موجودی کالا چیست؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مزایا و معایب اهرم مالی

اهرم مالی دارای مزایا و معایب زیادی است که برخی از مهمترین این ها به شرح زیر می باشد:

مزایای اهرم مالی عبارتند از :

سرمایه گذاری اولیه زیادی نیاز نخواهد داشت.

شرکت با کمک وام از طریق تامین مالی و افزایش بدهی می تواند دارایی شرکت را افزایش دهد.

با برنامه ریزی و تحلیل صحیح می توان سود شرکت و در نتیجه بازدهی شرکت را افزایش داد.

از جمله معایب اهرم مالی را نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اگر شرکت به سود سازی مناسب و در حد انتظار نرسد، ارزش دارایی شرکت کم شده و نرخ سود آن کاهش می یابد

برخی از صنایع مانند نفت،فرآورده های نفتی خودرو و … اگر از اهرم مالیاتی استفاده نمایند، ریسک بسیاری به همراه خواهد داشت.

اگر در اهرم مالی سو استفاده شود ممکن است منجر به ورشکستگی و جمع شدن آن گردد.

معنای اهرم مالی چیست؟
معنای اهرم مالی چیست؟

خلاصه مطلب 

زمانی که قصد دارید سرمایه خود را افزایش دهید و به سود آوری شرکت کمک نمایید، می توانید از اهرم مالی استفاده نمایید. ما در این مقاله در خصوص اهرم مالی چیست صحبت کردیم و برخی از معایب و مزایای استفاده از این روش را شرح دادیم. همچنین در خصوص اهرم مالی در بورس، اهرم مالی در حسابداری نیز مطالبی ذکر کردیم. پس از مطالعه این مقاله در صورتی که ابهام و یا مشاوره ای در خصوص انجام عملیات اهرم مالی نیاز داشتید می توانید از مشاورین متخصص و خبره موسسه طلوع پدیده درخواست کمک نمایید.

 

برای دانلود مطالب ین صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.


درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم