نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

برابری عمودی در حسابداری چیست؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

برابری عمودی در حسابداری چیست؟

برابری عمودی یکی از تکنیک های مهم حسابداری است که بسیار کاربرد دارد و لازم است که حسابداران در فرایند های حسابداری با آن آشنایی داشته باشند. اما ماهیت برابری عمودی در حسابداری چیست؟ و چطور می توان از آن در فرایندهای حسابداری استفاده کرد؟ برابری عمودی در حسابداری بیان می‌کند کسانی که درآمد بیشتری دارند، به مراتب باید مالیات بیشتری بپردازند.

در واقع برای دستیابی به برابر عمودی باید نرخ مالیات برای افراد با درآمدهای مختلف متفاوت باشد و اگر درآمد فردی افزایش داشت، مالیات آن نیز به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت. اهداف مختلفی در برابری عمودی در حسابداری پیگیری می ‌شود که باید نسبت به آن ها آشنایی داشت. در ادامه با توجه به ضرورت استفاده از برابری عمودی در حسابداری برای برخی از کسب و کارها، بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آشنایی با ماهیت برابری عمودی در حسابداری

👈برابری عمودی یکی از مهمترین تئوری های مالیاتی است که مفهوم یکسانی با اصل توان پرداخت مالیاتی دارد. در واقع در برابری عمودی به این مفهوم اشاره می شود افرادی که درآمد بیشتری دارند، باید مالیات بیشتری بپردازند و هر چقدر درآمد بالاتر باشد، نرخ مالیات نیز به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

👈یکی از اهداف برابری عمودی در حسابداری این است که به توانایی و عدم توانایی پرداخت مالیات توسط افراد جامعه توجه شود و بتوان از این مفهوم برای توجیه مالیات منصفانه استفاده کرد. از آنجا که برخی از شرکت ها و کسب و کارها نسبت به سایرین درآمد بیشتری دارند، بنابراین به مراتب باید مالیات بیشتری نسبت به افراد کم درآمد بپردازند.

👈برابری عمودی یکی از سیستم های مالیاتی ضروری در کشورهای جهان است، چرا که در آن سیستم اخذ مالیات با توجه به توانایی پرداخت مالیات دهندگان عمل می‌کند. افرادی که طرفدار برابری عمودی در حسابداری هستند، معتقدند افراد ثروتمند از خدمات دولتی بیشتری بهره مندند، به همین ترتیب باید مالیات مضاعف و بیشتری نسبت به کسانی که خدمات کمتری را دریافت می کنند، بپردازند. برای پی بردن و درک بیشتر برابری عمودی باید با مفهوم برابری افقی آشنا شوید. از این رو در ادامه این مفهوم را نیز بررسی خواهیم کرد.

دادرسی مالیاتی چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 

آشنایی با برابری عمودی در حسابداری

 ماهیت برابری افقی در حسابداری

👈برابری افقی در سیستم مالیاتی به این معنا است که در آن همه افراد بدون مد نظر قرار دادن درآمد کسب شده آنها، درصد یکسانی از مالیات را می پردازند. در واقع مالیات در این سیستم حسابداری برای تمام اقشار جامعه ثابت یکسان است. اصل برابری افقی در نظام مالیاتی به شرایط یکسان افراد مشمول مالیات در یک جامعه اشاره خواهد کرد که برای همه شرایط یکسان فراهم شود و همه افراد مشمول مالیات برابر شوند.

👈برابری افقی مالیاتی نوعی رفتار برابر با همه افراد جامعه دارای درآمدهای متفاوت است که باید مالیات بپردازند. تا اینجا به این سوال که برابری عمودی در حسابداری چیست؟ پاسخ دادیم و با مفهوم برابری افقی آشنا شدید. در ادامه لازم است تفاوت برابری عمودی و با برابری افقی را نیز بررسی کنیم تا درک بهتری از مفهوم برابری عمودی داشته باشید.

معرفی برابری عمودی در حسابداری

برای آشنایی با مفهوم شواهد حسابرسی چیست؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

تفاوت برابری عمودی و برابری افقی چیست؟

👈برابری عمودی و افقی هر دو برای دستیابی به عدالت مالیاتی ایجاد شده ‌اند، اما برابری عمودی و افقی هر دو مفهوم در رویکردهای خود برای عدالت مالیاتی به شکل متفاوتی کاربرد دارند. برابری عمودی در حسابداری بر روی نتایج فراینده ساده تمرکز دارد و این امکان فراهم می ‌شود که به گونه متفاوت با هر شخص با درآمد متفاوت رفتار شود. در حالی که برابری افقی به رفتار برابر با مردم بدون در نظر گرفتن شرایط و درآمد آنها می پردازد. به همین دلیل در بررسی تفاوت این دو مفهوم ابتدا باید اصل توانایی پرداخت مالیاتی و مالیات تصاعدی بیشتر بررسی شوند.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

✔️ اصل توانایی پرداخت مالیات

👈توانایی پرداخت مالیات در واقع بیان می ‌کند که مالیات باید بر اساس توانایی مالی با مالیات دهندگان برخورد شود. در واقع زمانی می توان عدالت مالیاتی در جامعه ایجاد کرد که هرکس با توجه به درآمد و میزان سودی که دارد، مالیات بپردازد و افرادی که به مراتب به درآمد کمتری دارند، مشمول مالیات کمتری نسبت به سایر کسب و کارها شوند. در واقع اصل این مفهوم به این نکته اشاره دارد که باید  به توان پرداخت افراد کم بضاعت در سیستم مالیاتی نیز توجه شود تا بتوان عدالت در نحوه پرداخت مالیات ایجاد کرد.

✔️ اصل مالیات تصاعدی در حسابداری

👈مالیات تصاعدی یک سیستم مالیاتی است که مشخص می‌ کند اگر میزان درآمد فرد افزایش یابد، نرخ مالیات پرداختی آن نیز باید افزایش پیدا کند. در مالیات تصاعدی افراد با درآمد بالاتر باید مالیات بیشتری بپردازند. مالیات بر درآمد و سرمایه گذاری، مالیات بر سود بانکی و مالیات بر اجاره یکی از از انواع مالیات تصاعدی هستند. بکار گیری اصل مالیات تصاعدی در برابری عمودی بیشتر کاربرد دارد و به نوعی تعیین کننده میزان پرداخت مالیات هر کسب و کار به سازمان مالیات می باشد.

برابری عمودی در حسابداری

عدالت مالیاتی

یکی از مهم ترین و با ارزشمند ترین روش هایی که می تواند سیاست های مالی و اقتصادی را تحت کنترل نگه دارد، نظام مالیاتی است. اگر می خواهید اقتصادی قدرتمند داشته باشید باید از این ابزار و روش استفاده کنید. در اقتصاد امروز دنیا کشوری می تواند اقتصادی پویا و روبه رشد داشته باشد که نظام مالیاتی موفق و عادلانه ای داشته باشد و عدالت مالیاتی یکی از اصلی ترین و مهمترین اصول آن باشد. زمانی اقتصاد یک جامعه به سوی شکوفای و رشد قدم برمیدارد که عدالت مالیاتی در جامعه به شکل مطلوبی اجرا شود چرا که این شاخصه نشان دهنده برابری در یک جامعه است. اگر تمام موارد مالیاتی اعم از اخذ مالیات، نرخ مالیات، محل استفاده و نوع مالیات طبق ارزش های عادلانه تبیین و تعیین شده باشد به آن عدالت مالیاتی می گویند. 

موارد اصولی عدالت مالیاتی

مقدار مالیات و نرخ مالیات باید به گونه ای مشخص شود که همه افراد جامعه به  مقدار و میزان مشخص و عادلانه مالیات خود را پرداخت کنند چه دهک بالا باشد چه دهک پایین. بدین ترتیب اشخاص ثروتمندی که با استفاده از منابع و منافع ملی کسب درآمد بیشتری داشته اند باید مالیاتی بیشتر پرداخت کنند. 

مقدار مالیات و قوانین آن نباید همیشه در حال تغییر باشد. البته در بعضی موارد ممکن است شرایط اقتصادی اجتماعی باعث تغییر در نرخ مالیات شود ولی این تغییرات نباید همیشگی باشد چرا که مانع از این می شود که کسبه و فعالان اقتصادی نتوانند برای کسب و کار خود برنامه ریزی کنند. 

مواقعی که شما نرخ مالیات و دریافت آن را مشخص می کنید، باید شرایطی را فراهم کنید تا شخص مالیات دهنده یا همان مودی بتواند در کمترین زمان و به راحتی بتواند مالیات خود را حساب کند و با پر کردن اظهارنامه مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کند. 

جهت آشنایی با اصول اولیه حسابداری روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله به این سوال که برابری عمودی در حسابداری چیست؟ پاسخ دادیم و به کاربرد آن در مقایسه با برابری افقی پرداختیم. برابری عمودی یکی از مفاهیم مهم حسابداری است که در آن بیان می ‌کند افرادی که درآمد بالاتری نسبت به سایر کسب و کارها دارند، به مراتب باید مالیات بیشتری بپردازند. مفهوم برابری عمودی در حسابداری در مقابل مفهوم برابری افقی قرار دارد که در آن اصل بر برابری پرداخت مالیات یکسان برای همه کسب و کارها است.

اما برابری عمودی کاملاً برعکس برابری افقی است و در سیستم مالیات تصاعدی بیشتر مفهوم پیدا می‌ کند. در واقع افرادی که درآمد بالاتر دارند، مالیات آنها نیز به صورت تصاعدی بالاتر خواهد رفت. چنانچه در خصوص ماهیت برابری عمودی در حسابداری و کاربرد آن  در فرایند حسابرسی سوالی داشته باشید، می توانید با کارشناسان مجرب مجموعه طلوع پدیده تماس بگیرید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند و بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
3 دیدگاه ثبت شده
میثم
مهمان
مقاله خوبیه من‌خوندم لذت بردم
hamed soltani
مهمان
سلام سپاس از شما شما با مطالعه مقالات جدیدتر در صفحه <a href="https://toolopadideh.com/%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/" rel="nofollow ugc">بلاگ</a> اطلاعا بیشتری به دست می آورید.
سارا
مهمان
ممنونم از این مقاله خوبتون مقاله حسابداری دوبل هم خوندم اونم عالی بود ادامه بدید خیلی سایتون برای حسابدارها جذاب و مفیده سپاس ازتون
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم