نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

حسابداری ارزی چیست؟

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

حسابداری ارزی چیست؟

بسیاری از حسابداران با انواع روش های حسابرسی آشنا هستند، اما برای بسیاری از این افراد این سوال وجود میاد که حسابداری ارزی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ حسابداری ارزی برای تعیین ارز مورد استفاده در یک شرکت جهت انجام امور و صورت های مالی استفاده می شود. با این حال نوع محاسبه می ‌تواند با مقداری کالاهایی که فروخته می شود متفاوت باشد.

در حال حاضر استفاده از ارزهای مختلف در معاملات شرکت ها و موسسات اقتصادی کاربرد گسترده ای دارد. از این رو حسابداران باید با حسابداری ارزی و کاربردهای آن از جمله دسترسی به اطلاعاتی چون نرخ برابری ارزهای مختلف و مقایسه آن ها با نرخ پایه ارز کشور، گزارش های مختلف از حساب های ارزی، ، حفظ و نگهداری سوابق و نرخ های برابری ارزهای مختلف برای نظارت بر اطلاعات، تسعیر حساب ها آشنا باشند. از آنجا اطلاع از مفاهیم اولیه حسابداری ارزی و نرم‌افزار مربوط به آن برای حسابداران ضرورت دارد، در ادامه در ارتباط با این پرسش که حسابداری ارزی چیست؟ توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

 مفهوم حسابداری ارزی و حساب ارزی

👈 برای اینکه بدانید حسابداری ارزی چیست؟ ابتدا باید با نقش آن در فرایند حسابرسی و مفاهیم آن آشنا شوید. حسابداری ارزی برای مجموعه فرایندهای حسابداری جهت ثبت معاملات که به وسیله ارزهای خارجی مانند دلار و یورو انجام شده، به کار می رود. در حسابداری مبادلات ارزی باید به نحوه ثبت حسابداری، تسهیلات ارزی ثبت حسابداری، فروش ارز حاصل از صادرات، ثبت حسابداری تسعیر ارز در پایان سال توجه داشته باشید.

تسعیر ارز در حسابداری ارزی
تسعیر ارز در حسابداری ارزی

👈 در هنگام ثبت حسابداری ارزی آن چیزی که مهم است و در عین حال فرآیند حسابرسی را دشوار می ‌کند، نوسانات مربوط به قیمت ارز است. به طور مثال اگر در ابتدای سال ۵ هزار دلار بابت معامله دریافت می ‌کنید و سند حسابداری برای آن ثبت می شود، ممکن است نرخ مالیات و نرخ ارز در پایان سال مالی بیش از دو برابر شود.

👈 حال سوالی که پیش می آید این است که در این حالت سود شرکت شما بر مبنای ارزش ریالی معامله مورد نظر در زمان معامله باید محاسبه شود یا بر اساس نرخ تسعیر ارز در پایان سال مالی؟  باید گفت در معاملاتی که از طریق ارزهای خارجی انجام می شود، حسابداری ارزی باید بر اساس ارزش معاملات به واحد پول گزارش شود.

👈 حساب ارزی حسابی است که وجوهی که در آن واریز می شود در حساب های غیر از حساب ارزی حساب نمی شوند. این نوع حساب فقط به حسابی که در بانک خارجی با واحد پولی کشورهای دیگر محدود نمی شوند چرا که اگر مالک بخواهد دارایی خود را به واحد پولی دیگر نگهداری کند نیز شامل می شود.

نرخ ارز مستقیم چیست؟

در این روش نرخ ارز به صورتی اعلام می شود که قبل تر توسط بانک ها و صرافی ها انجام می گرفت، پول محلی تغییر پیدا می کند ولی واحد ارز ثابت می ماند. 

نرخ ارز  غیر مستقیم چیست؟

این روش در کشورهایی همچون انگلستان، نیوزلند و هند استفاده می شود. به طوری که نرخ واحد پول بر مبنای ارز اعلام می شود. به این ترتیب پوند پول پایه و باقی ارز ها تغییر می کنند.

بدهی ارزی 

شرکت ممکن است از اشخاص یا شرکت هایی بدهی بر مبنای واحد پولی دیگر کشورها داشته باشد. اما این بدهی ها یا مبالغ باید با استانداردهای حسابداری ایرانی ثبت شده و نگهداری شوند. به همین دلیل بدهی این نوع بدهکاران با وجه ریالی در دفاتر ثبت می شوند. 

تسعیر ارز در حسابداری ارزی

تسعیر فرایندی است که در آن اطلاعات مالی بر اساس ارز بر حسب واحد پول گزارشگری بیان می ‌شود. در واقع برای کسانی که ثبت حسابداری تسعیر ارز انجام می دهند، تسعیر ارز تبدیل یک صورت مالی بر اساس یک ارز مشخص به یک صورت مالی بر اساس واحد گزارشگری است. ممکن است تسعیر ارز وقتی که وارد معامله با طرف ‌های خارجی می ‌شود، واحد پول متفاوتی داشته باشد یا هنگامی که مبادلات ارزی صورت می گیرد، در هر دو صورت تسعیر ارز باید انجام شود.

انواع صورت های مالی در حسابداری برای مطالعه ایم مطلب، کلیک کنید.

 چگونگی انجام حسابداری ارزی

👈 برای نحوه ثبت حسابداری ارزی در دفاتر و نحوه ثبت تسهیلات ارزی، باید ابتدا به نحوه گزارش گیری تسعیر ارز مسلط باشید. عملیات تسعیر ارز زمانی شروع می شود که مبادلات را به وسیله ارز انجام دهیم و فروش خارجی در داخل داشته باشیم یا کالای خود را به خارج از کشور صادر کنیم.

👈 بعد از آشنایی با هر کدام از ارزها و تعیین مقدار معاملاتی که باید انجام شود، باید مانده هر کدام از آنها را به واحد پول گزارشگری خود تبدیل سازیم. محاسبه سود و زیان تسعیر ارز، کار سختی نیست، فقط باید مبلغ مانده از را ضربدر نرخ تسعیر بکنید تا مانده بر اساس واحد پول گزارشگری به دست آید. اما آنچه که در حسابداری ارزی مهم است، تفاوت ناشی از تسعیر میزان معین از یک واحد پول گزارشگری با نرخ های تسعیر متفاوت می باشد.

👈 حسابدار ها برای تفاوت تأثیر ارز باید سند صادر کنند و حساب سود یا زیان تسعیر ارز را ثبت نمایند. برای انجام معاملات و انجام فرایندهای حسابداری از طریق حسابداری ارزی، باید به نرم‌ افزار این سیستم حسابداری دسترسی داشته باشید. در ادامه توضیحاتی در رابطه با نرم افزار حسابداری ارزی ارائه خواهیم کرد.

برای آشنایی استعلام بدهی مالیاتی {نحوه مشاهده با کد ملی} بر روی لینک کلیک کنید.
چگونگی انجام حسابداری ارزی
چگونگی انجام حسابداری ارزی

آشنایی با نرم افزار حسابداری ارزی

در برخی از شرکت ها برای ثبت اسناد مالی از نرم افزارهای حسابداری استفاده می شود. در شرکت های مختلف که کار واردات و صادرات انجام می شود، بیشتر نرم افزار حسابداری ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع نرم افزار حسابداری ارزی به شما امکانات زیر را ارائه می ‌دهد:

✔️ امکان ثبت و گزارش گرفتن به صورت چند ارزی

✔️ ثبت فاکتور های فروش ارز

✔️ تسعیر خودکار ارز

✔️ تسعیر حساب ارزی

✔️ تعریف ارزهای جدید به وسیله کاربر

معرفی نرم افزار حسابداری چند ارزی

در هنگام خرید نرم افزار حسابداری ارزی باید توجه داشته باشید که حتما قابلیت چند ارزی بودن را داشته باشد. چند ارزی بودن نرم افزار حسابداری ارزی، به این معنی است که نرم افزار بتواند فعالیت های شما را در قالب های مختلف ثبت و گزارش گیری کند. نرم افزارهایی که در مجموعه طلوع پدیده در اختیار شما قرار می گیرند، تمامی فرایندهای مربوط به ثبت اسناد و گزارش گیری را انجام می دهند و دارای قابلیت حسابرسی چند ارزی می باشند. چنانچه در این خصوص سوالی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

چرا از نرم افزار حسابداری باید استفاده شود؟

برای اینکه راحت تر بتوانیم ارز های مختلف را استفاده کنیم و آنها را آسان تر تبدیل کنیم بهتر است از نرم افزار های حسابداری چند ارزی استفاده کنیم. اگر شا شرکتی دارید که تجارت بین الملل انجام می دهد بهتر است که از نرم افزارهای حسابداری چند ارزی استفاده کنید. چرا که برای کنترل معاملات خود به این نرم افزارها احتیاج پیدا خواهید کرد. در این مقطع از زمان هم که دچار نوسانات ارزی هستیم این نوع نرم افزار ها به شما برای در دست گرفتن اوضاع کمک خواهند کرد. بنا بر این نرم افزارهای حسابداری چند ارزی می توانند بسیار موثر باشند. 

 بهترین نرم افزار حسابداری برای کامپیوتر کدام است؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

خلاصه مقاله

حسابداری ارزی چیست؟، در این مقاله به بررسی حسابداری ارزی و کاربردهای آن و همچنین معرفی نرم‌ افزار مربوط به این نوع سیستم حسابداری پرداختیم. بسیاری از حسابداران و مدیران مالی که در شرکت ها کار می کنند و با معاملات ارز سر و کار دارند، با چالش های خاص حسابداری مبادلات ارزی روبرو خواهند بود. نحوه ثبت حساب ارزی در دفاتر و چگونگی ثبت در پایان سال مهمترین مواردی هستند که باید از طریق نرم افزار حسابداری ارزی که قابلیت محاسبه چند ارزی را نیز داشته باشد، صورت گیرد. چنانچه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم حسابداری ارزی و نحوه خرید آن هستید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا راهنمایی ‌های لازم را به شما عزیزان ارائه دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
دانیال شمیمی
مهمان
مقاله خوبی نوشتید ممنون
hamed soltani
مهمان
سپاس به شما پیشنهاد می کنم مقاله <a href="https://toolopadideh.com/%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/" rel="nofollow ugc">حسابداری چیست</a> را هم مطالعه فرمایید.
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم