نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

حسابداری پروژه ای چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

حسابداری پروژه ای چیست؟

دانستن این که حسابداری پروژه ای چیست؟ و روش ها و لزوم استفاده از آن برای کسب و کار هایی که بنیان کاری شان پروژه محور است و عموما بصورت پیمانکاری مشغول به کسب درآمد هستند امری بسیار مهم است.

حساب داری پروژه ای به مدیریت، تدوین و کنترل حساب های مربوط به یک پروژه خاص اشاره دارد. در این نوع حساب داری، هزینه ها، درآمدها، بودجه ها و سایر اطلاعات مالی مربوط به پروژه، جداگانه از سایر پروژه ها در نظر گرفته و مدیریت می شوند.

این نوع حساب داری برای کسب و کارهایی مناسب است که در پروژه های مختلفی فعالیت می کنند و نیاز به ردیابی دقیق هزینه های هر پروژه دارند و در این نوع حساب داری، صاحبان پروژه هزینه ها و پیامد های ناشی از تکمیل برخی از پروژه ها را متوجه شوند و در صورت سودآوری، اقدام به تکمیل آن کنند.

در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده به بررسی اصول حسابداری پیمانکاری یا همان پروژه ای، نقش آن در مدیریت پروژه، روش‌های پیاده سازی و مزایای آن پرداخته می‌شود.

تعریف حسابداری پروژه ای

حسابداری پروژه ای (Project Accounting) یک روش حسابداری است که در آن تمامی عملیات مالی پروژه به طور دقیق و جداگانه ردیابی می‌شود. این روش حسابداری به کارفرمایان و پیمانکاران این امکان را می‌دهد تا میزان هزینه‌ها و درآمدهای هر پروژه را به صورت جداگانه و با دقت بیشتری محاسبه کنند.

این روش حسابداری از یک دید میتواند به این معنا باشد که برای انجام یک پروژه، یک سازمان فردی را به عنوان حسابدار در خدمت بگیرد که صرفا روی همان پروژه فعالیت میکند و حساب های مربوط به آن را ارائه میدهد اما در یک دید کلی تر به این معناست که حسابدار یک پروژه از یک سازمان را بطور کامل بررسی کند و علاوه بر آن سایر پروژه ها را نیز در دست داشته باشد و بتواند بطور کلی نیز حساب ها و برنامه های مالی کل آن سازمان را در اختیار بگیرد.

پس تفاوت واضحی بین روش حسابداری پیمانکاری (پروژه محور) با کارکردن پروژه ای حسابداری وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه ثبت چک صیادی با ما همراه باشید.

اصول حسابداری پروژه ای

حسابداری پروژه ای بر اساس چند اصل اساسی انجام می‌شود. این اصول شاید بطور کلی در تمامی روش های حسابداری مشترک باشد اما جزئیاتی وجود دارد که نقطه فصل این روش با سایر روش ها است.

✅ جداگانه بودن حسابداری هر پروژه: در این روش، هر پروژه به صورت جداگانه و مستقل از دیگر پروژه‌ها حسابداری می‌شود. در حسابداری پیمانکاری میتوان هر کدام از پروژه های در حال انجام را سازمانی مستقل در نظر گرفت.

✅ ردیابی دقیق درآمدها و هزینه‌ها: تمامی درآمدها و هزینه‌های هر پروژه باید به صورت دقیق ردیابی شوند تا بتوان به طور دقیق میزان سود یا زیان هر پروژه را محاسبه کرد. ثبت ضمانت ها، پیش پرداخت ها، بهای تمام شده هر پروژه و… بخشی از این سرفصل هستند.

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

✅ تسلط بر حسابداری کلی: درست است که شما باید هر پروژه را مستقل مورد بررسی قرار دهید اما فراموش نکنید به هر حال یک سازمان است که مسئولیت تمامی این پروژه ها را دارد. پس علاوه برا اینکه پروژه ها بطور مجزا اهمیت دارند و جداگانه بررسی میشوند باید بصورت تجمیعی نیز بررسی شوند.

✅ استفاده از سیستم حسابداری مناسب: استفاده از سیستم حسابداری پیمانکاری مناسب، کمک می‌کند تا به طور دقیق تر و سریع تر اطلاعات مالی مربوط به هر پروژه را دریافت کرد. منظور از سیستم تنها منظور نرم افزار های حسابداری نیست و این سیستم میتواند یک طرز فکر صحیح یا یک چینش مناسب باشد.

اصول حسابداری پروژه ای

برای اطلاع از نحوه نگهداشت سرمایه چیست؟، با ما همراه باشید.

 

روش های انجام حسابداری پروژه ای

برای انجام حسابداری پیمانکاری یا پروژه ای به طور کلی دو رویکرد متفاوت وجود دارد که در ادامه این بخش از مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت:

🚩 حسابداری بر حسب میزان پیشرفت پروژه: در این روش حسابدار در طول پروژه با بررسی هزینه های جاری، گزارش مخارج و بطور کلی برآورد کلی هزینه و سود پروژه میپردازد تا پیمانکار بتواند در هنگام انجام پروژه از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کند.

🚩حسابداری پروژه تکمیل شده: در این روش وظیفه حسابدار در پایان یا در نزدیکی پایان و زمان تحویل پروژه است. این رویکرد در پایان کار با در نظر گرفتن هزینه ها، سود خالص و سود ناخالص به شما دید مناسبی جهت بررسی امور مالی پروژه ارائه میکند که در زمان تحویل کار اهمیت فراوانی دارد.

مزایای حسابداری پروژه ای

پس از درک این موضوع که حسابداری پروژه ای چیست؟ بد نیست بدانید استفاده از حسابداری پروژه ای چه مزایایی دارد. در ادامه این سر فصل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

✅ دقت بیشتر در محاسبه هزینه ها: حسابداری پروژه ای به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت دقیق تر هزینه‌های پروژه را محاسبه کنند و بتوانند از بودن روش‌های بهینه برای کاهش هزینه ها استفاده کنند.

✅ جلوگیری از اختلاف نظرها: حسابداری پیمانکاری باعث می‌شود تا تمام افراد مشارکت کننده در پروژه به یک منبع دقیق برای محاسبه هزینه‌ها و مالیات ها دسترسی داشته باشند، این مسئله باعث می‌شود تا اختلاف نظرها در مورد هزینه ها کاهش یابد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

✅ کاهش خطرات: حسابداری پروژه ای باعث می‌شود تا مدیران پروژه بهترین تصمیمات را در مورد مدیریت پروژه بگیرند و بتوانند خطرات مربوط به مالی را کاهش دهند.

✅ آسانی در پیگیری پروژه: حسابداری پیمانکاری باعث می‌شود تا مدیران پروژه به راحتی بتوانند پیشرفت پروژه را پیگیری کنند و به سرعت به تصمیمات لازم برای مدیریت پروژه دسترسی داشته باشند.

✅ افزایش تسهیلات بانکی: حسابداری پروژه ای باعث می‌شود تا بانک ها به راحتی میزان تسهیلات را برای پروژه تعیین کنند و بتوانند از اطلاعات دقیق در مورد مالیات ها و هزینه های پروژه استفاده کنند.

مزایای حسابداری پروژه ای

تمام این مزایا در آخر باعث می‌شود تا بتوان به طور دقیق تر میزان سود یا زیان هر پروژه را محاسبه کرد و در نتیجه، بهترین تصمیمات را برای مدیریت پروژه گرفت. همچنین، حسابداری پیمانکاری به مدیران پروژه کمک می‌کند تا همیشه در جریان وضعیت مالی پروژه باشند و در صورت نیاز، به موقع تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

دارایی ثابت برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

خلاصه مطلب

در این مقاله، به بررسی پاسخ این سوال که حسابداری پروژه ای چیست؟ پرداختیم و روش های پیاده سازی آن را بررسی کردیم. همچنین، مزایای استفاده از حسابداری پروژه ای نیز بررسی شد. با توجه به مزایایی که حسابداری پروژه ای دارد، استفاده از آن برای مدیریت پروژه های مختلف بسیار حیاتی است.

حسابداری پروژه ای برای شرکت هایی که عموما در حال انجام پروژه های پیمانکاری هستند راهی کارآمد برای مدیریت حساب ها و جلوگیری از سو تفاهم های مالی احتمالی است و علاوه بر این به صاحبان آن کسب و کار میتواند دید مناسبی برای اتخاذ تصمیمات ارائه دهد.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم