نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

خوداظهاری مالیاتی چیست؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

خوداظهاری مالیاتی چیست؟

یکی از روش های تسلیم اظهارنامه مالیاتی، خوداظهاری مالیاتی است که به عنوان یک امتیاز برای مودیان مالیاتی محسوب می ‌شود. اما خوداظهاری مالیاتی چیست؟ خوداظهاری در واقع توسط مودیان حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که باید با ارسال مدارک لازم به سازمان امور مالیاتی برای محاسبه و پرداخت مالیات اقدام نمایند. خوداظهاری مالیاتی در واقع روشی است که در آن مودی مالیاتی میزان درآمد سالیانه خود را به سازمان امور مالیاتی برای تعیین مقدار مالیات مستقیم که باید بر اساس سال مالی پرداخت کند، اعلام می‌ نماید.

مودی مالیاتی بهتر از هر شخص دیگری از میزان درآمد و دارایی های خود مطلع است، از این رو اگر  اظهار مالیات به وسیله خود شخص ارائه شود، تشخیص و ارزیابی مالیات برای سازمان مالیات آسان تر خواهد بود. برای آن دسته از افرادی که با این روش از تسلیم اظهارنامه مالیاتی آشنایی کافی ندارند و مایلند بدانند خوداظهاری مالیاتی چیست؟ توضیحاتی را در این خصوص و نحوه تنظیم آن ارائه خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

آشنایی با خوداظهاری مالیاتی

👈 در بسیاری از کشورها برای دریافت مالیات و محاسبه آن از روش خوداظهاری استفاده می ‌کنند. از سال ۱۳۸۱ بر اساس قانون مالیات مستقیم از خوداظهاری مالیاتی به عنوان یکی از روش های جمع آوری اطلاعات برای فرایند محاسبه مالیات مودیان بهره می گیرند.

👈 به این صورت که مودی بدون دخالت حسابداران، میزان مالیات و اطلاعات مالی از جمله بدهی‌ ها، سود و زیان ها و تمام فعالیت های اقتصادی خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی می کند. اما نحوه تنظیم و ارائه خوداظهاری مالیاتی چگونه است؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

آشنایی با خود اظهاری مالیاتی
آشنایی با خود اظهاری مالیاتی

گذشته خوداظهاری مالیاتی

ایران در سال 1381 نیز به کشورهایی پیوست که از روش تسویه مالیات به شیوه خوداظهاری مالیاتی بهره می برند. از زمانی که این شیوه بوجود آمد تا سال 1395 فرم های خوداظهاری مالیاتی را به صورت دستی پر می کردند و برای سازمان مالیاتی ارسال می شد. تا اینکه تحولات دنیای تکنولوژی باعث شد این امر نیز دستخوش تغییراتی شود. در سال 1395 با توجه به این که مشاغل وارد دنیای الکترونیک و فناوری شدند، پر کردن فرم خوداظهاری مالیاتی هم دچار تحولات جدیدی شد. به صورتی که از سال 1395 به بعد مودیان مالیاتی بدون اینکه به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند این فرم را با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کامل می کنند و ارسال می کنند.   

چگونگی ارائه خوداظهاری مالیاتی

👈 در حال حاضر با توجه به وجود آمدن دولت الکترونیک، بسیاری از مودیان مالیاتی تصمیم می ‌گیرند که روند تنظیم و ارائه فرم های خوداظهاری را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه عملیات خود اظهاری الکترونیکی مالیاتی انجام دهند. در این روش شما می توانید با صرف هزینه و زمان کمتر خود اظهارنامه را به سازمان مالیات تحویل دهید.

👈 با استفاده از روش سامانه عملیات خود اظهاری الکترونیکی مالیاتی مودیان می توانند در صرفه جویی بسیار زیادی در وقت و هزینه مودیان داشته باشند. در واقع مودیان با بررسی سود و زیان سالانه شرکت، می توانند اطلاعاتی کاملی از میزان دارایی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند.

👈 از آنجا که فرایند ثبت اطلاعات در فرم خوداظهاری از اهمیت زیادی برخوردار است، باید دقت لازم را به خرج دهید. علاوه بر این هنگام ثبت فرم خود اظهاری مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور به شما تخصیص می شود که باید حتما این موارد را یادداشت کنید تا در صورت نیاز بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

👈 از سوی دیگر مواردی که در سامانه امور مالیاتی ثبت می گردند، امکان تغییر و ویرایش نخواهند داشت. پس توصیه می کنیم قبل از از تکمیل اطلاعات آن ها را به خوبی بررسی نمایید. چنانچه برای پر کردن فرم خوداظهاری نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با مشاوران ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا خدمات لازم را به شما ارائه دهند.

برای استفاده از نرم افزار حسابداری رایگان ، بر روی لینک کلیک کنید.

فرم خوداظهاری مالیاتی

📌 فرم خوداظهاری که باید به صورت اینترنتی ارائه شود و تمام اشخاصی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند و معاف از مالیات نباشند می توانند آن را تنظیم کنند. ارائه خود اظهاری مشمول موارد زیر می شود:

✔️ اشخاص حقوقی که در ایران فعالیت اقتصادی داشته و کسب درآمد می کنند.

✔️ اشخاص حقیقی که می ‌تواند درآمد داشته باشند.

✔️ همه اشخاصی که تابع ایران هستند، اما در خارج کشور کسب درآمد می کنند.

✔️ همه اشخاص حقیقی و حقوقی که تابعیت ایرانی دارند، اما در خارج از مرزها ساکن هستند و در داخل مرزهای ایران فعالیت اقتصادی می کنند.

✔️ همه اشخاصی که تابعیت غیر ایرانی دارند، اما در داخل ایران کسب درآمد می کنند.

کسانی که باید فرم خود اظهاری مالیاتی پر کنند

طبق قانون مالیات مستقیم، تمام اشخاصی که در ایران در حال کسب درآمد هستند اعم از حقیقی و حقوقی به شرطی که معاف از مالیات نباشند باید فرم خود اظهاری مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. باید توجه داشته باشید که این قانون در خصوص تمام اشخاصی در خارج از ایران ساکن هستند و تابعیت ایرانی دارند ولی در ایران کسب درآمد می کنند نیز قابل اجرا است و این اشخاص نیز باید فرم خود اظهاری را پر کنند و مالیات خود را پرداخت کنند. تمام اشخاصی که تابعیت ایرانی نداشته ولی در ایران کسب و کار دارند و در حال کسب درآمد در ایران هستند نیز باید فرم خود اظهاری مالیاتی را پر کرده و برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

 مدارک لازم برای ثبت خوداظهاری مالیاتی چیست؟

📌 برای تنظیم خوداظهاری مالیاتی توسط مودیان داشتن یکسری مدارک لازم است که شامل موارد زیر می باشد:

فرم درخواست گواهی ثبت خوداظهاری

داشتن تصویری از گواهی ثبت شرکت به همراه تغییرات آن در روزنامه رسمی

گذاشتن نتایج آزمون انطباق با استاندارد آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد

تصویر گواهی یا آگهی ثبت نام با علامت تجاری در روزنامه ‌های رسمی

بارگذاری تصاویر مدارک و مستندات

شرح دقیق مشخصات فنی کالا

اسناد تکمیلی خود ارزیابی های انجام شده برای تداوم و اثبات انطباق کالا با استانداردهای لازم

شرح مشخصات افراد متخصص شاغل با ذکر سوابق علمی و مستندات

زمان تسلیم خوداظهاری مالیاتی
زمان تسلیم خوداظهاری مالیاتی

فرایند بررسی خوداظهاری مالیاتی

📌 پس از این که مودیان خود اظهاری خود را آماده و تسلیم سازمان مالیات می کنند، نماینده سازمان مالیات فرایندی را جهت بررسی خوداظهاری در نظر می‌گیرد که شامل مراحل زیر می باشد:

ابتدا مدارک و اسناد ارسال شده توسط مودی مورد بررسی قرار می گیرد.

در گام بعد اسنادی که در اختیار شخص ثالث قرار می گیرند، بررسی خواهند شد.

در مرحله آخر اطلاعات از شرکت ها و موسسات دولتی دریافت می شود.

زمان تسلیم خوداظهاری مالیاتی

📌 زمان ارائه و ثبت فرم خوداظهاری اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی با یکدیگر تفاوت دارد. اشخاص حقیقی هر سال می توانند تا 31 خرداد خوداظهاری مالیاتی خود را ارسال نمایند. مثلا برای ارسال خوداظهاری مالیاتی سال 1401 تا روز 31 خرداد 1402 فرصت خواهید داشت.
در حالی که اشخاص حقوقی می توانند تا 31 تیر خوداظهاری مالیاتی الکترونیکی را به سازمان مالیات ارائه کنند.

برای آشنایی استعلام بدهی مالیاتی {نحوه مشاهده با کد ملی} بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه مقاله

خوداظهاری مالیاتی چیست؟ خوداظهاری مالیاتی یکی از روش های تسلیم اظهارنامه به سازمان مالیات است که مستقیماً توسط مودیان تنظیم و ارائه می شود. در حال حاضر با توجه به وجود دولت الکترونیک افراد می‌توانند به راحتی اظهارنامه خود را در زمان مشخصی به سازمان مالیات بفرستند.

در این مقاله به بررسی نحوه ارائه و مدارک لازم برای ارائه خوداظهاری مالیاتی پرداختیم. در نرم افزار حسابداری های جدید این امکان اضافه شده تا شما این اظهارنامه ها را پر کنید و بدانید تا چه مقدار مشمول مالیات هستید. چنانچه در خصوص نحوه ارسال فرم خود اظهاری مالیاتی و همچنین تنظیم آن سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان مجرب ما در طلوع پدیده تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
مجید خدانورد
مهمان
متشکرم بابت مقاله خوبتون
hamed soltani
مهمان
خواهش می کنم شما با مطالعه مقاله <a href="https://toolopadideh.com/%d8%a7%d8%b8%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/" rel="nofollow ugc">اظهارنامه مالیاتی</a> با این مقوله بیشتر آشنا می شوید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم