نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مالیات تکلیفی چیست؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد با ان مواجه هستند. مالیات تکلیفی یکی از انواع روش‌های اخذ مالیات در کشور می‌باشد که براساس آن اشخاص حقوقی و حقیقی باید یکسری وظایف را انجام داده و مالیات را به دولت پرداخت کنند. مالیات تکلیفی یکی از انواع مالیات بر درآمد اشخاص محسوب می‌شود اما تفاوتی که دارد این است که براساس مواد قانونی مرتبط، اشخاصی که پرداخت کننده مالیات هستند، مسئولیت کسب پرداخت این مالیات را نیز به عهده خواهند داشت.

اگر خود پرداخت کننده اصلی مالیات، اشخاص مؤدی نباشند، این نوع مالیات از وجود پرداختی محاسبه و کسر و به سازمان امور مالیات پرداخت خواهد شد. از آنجا که بسیاریبه طور دقیق نمی‌دانند مالیات تکلیفی چیست و عدم پرداخت آن چه عواقبی دارد، در ادامه این مقاله مقاله قصد داریم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنیم.

 مفهوم مالیات تکلیفی

👈بسیاری از افراد اساساً نمی‌دانند مالیات تکلیفی چیست؟ و انواع آن کدامند. مالیات تکلیفی یکی از انواع مالیات بر درآمد می‌باشد و افراد مشمول به صورت حقیقی و حقوقی مکلف به پرداخت مالیات خواهند بود. اما تفاوت که بین این مالیات با سایر انواع مالیات وجود دارد این است که گاهی پرداخت آن به شکل مستقیم توسط افراد مؤدی انجام نمی‌شود و یک شخص سوم آن را پرداخت می‌کند. این موضوع ممکن است برای برخی از افراد گیج کننده باشد.

👈در نظر بگیرید که کارمندان و کارگران موظف به پرداخت مالیات بر درآمد به عنوان مالیات تکلیفی هستند. اما ممکن است این مالیات از سوی کارفرما از حقوق آنها کسر گردد و کارفرما آن را به اداره مالیات پرداخت کند. در واقع مودیان خودشان این مالیات را به صورت مستقیم پرداخت نمی‌کنند. مالیات تکلیفی در واقع بخشی از درآمد مالیات بر اشخاص خواهد بود و وظیفه کسر و پرداخت آن نیز در وهله اول بر عهده خود این افراد می‌باشد. اما انواع مالیات تکلیفی کدامند؟ در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مفهوم مالیات تکلیفی

 انواع مالیات تکلیفی کدامند؟

👈مالیات تکلیفی انواع مختلفی دارد که برای محاسبه آن باید فاکتورهای مختلف را در نظر بگیرید، چراکه پرداخت آن می‌تواند بر روی کار و شغل شما تأثیر مستقیم داشته باشد. تا اینجا به مفهوم مالیات تکلیفی اشاره کردیم. اما برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند بدانند عواقب عدم پرداخت مالیات تکلیفی چیست؟ ابتدا لازم است با انواع آن آشنا شود تا بدانند که این مالیات به چه میزان به مشاغل مختلف تعلق می‌گیرد.

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

 مالیات تکلیفی دستمزد و حقوق

👈یکی از انواع مالیاتی که شخص باید حتماً آن را بپردازد، مالیات تکلیفی دستمزد و حقوق است. برای این مالیات معمولاً معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. میزان مالیات تعیین شده از حقوق کارمند یا کارگر از سوی کارفرما کسر می‌شود و این مالیات از طریق شرکت‌ها یا مؤسسات به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات تکلیفی پیمانکار

👈 یکی از مالیات‌های تکلیفی، مالیات پیمانکاری است که به قراردادهای پیمانکاری تعلق دارد. پیمانکار در واقع شخص حقوقی می‌باشد که موظف است در قبال انجام وظیفه خود یکسری خدمات را ارائه کند و یک مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه بر طبق قرارداد خود دریافت نماید. کارفرما باید قبل از اینکه به پیمانکار یک مبلغ را پرداخت کند، درصد تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را کسر و این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی پیمانکار پرداخت نماید. وظیفه پرداخت مبلغ مالیات تکلیفی بر عهده کارفرما خواهد بود و برابر پنج درصد ناخالصی دریافت پیمانکار می‌باشد.

معرفی مالیات تکلیفی مضاربه

👈مالیات تکلیفی مضاربه نوعی مالیات مستقیم است که به وام‌های بانکی برای ایجاد مشاغل مختلف تعلق می‌گیرد. نحوه محاسبه مالیات تکلیفی مضاربه کمی سخت است. اما فردی که براساس قرارداد تعهد می‌کند فعالیت اقتصادی خاصی را پیگیری کند و یک سود از آن کسب کند، باید درصد مشخصی از سود مضاربه را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به سازمان امور مالیات پرداخت نماید.

آشنایی با مالیات تکلیفی اجاره ملک

👈 از دیگر مالیات‌های تکلیفی، مالیات اجاره ملک می‌باشد که در گروه مالیات‌های مستقیم قرار دارد. مالیات تکلیفی اجاره ملک به این صورت است که اگر از اجاره ملک درآمدی به دست آید و به شخص حقیقی اجاره داده شود، مالیات اجاره بر عهده مالک خواهد بود. در صورتی که ملک شخص حقوقی اجاره داده شود، مالیات تکلیفی بر عهده مستأجر است و باید مبلغی را به عنوان مالیات تکلیفی اجاره کسب و به اداره مالیات پرداخت نماید. و اگر مستأجر خانه، شخص حقیقی باشد، باید مالیات تکلیفی مربوط به اجاره از سوی مالک پرداخت شود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

مالیات تکلیفی حق الوکاله

👈مالیات تکلیفی حق الوکاله از دیگر مالیات‌های تکلیفی است که به وسیله وکلا پرداخت خواهد شد. وکلا برای انجام کار موکل خود باید یکسری قرارداد را تنظیم کنند که این قرارداد در حق الوکاله وکیل ذکر خواهد شد. بر اساس مواد قانونی اگر وکیل یا موکل برای انجام خدمات از سوی وکیل به توافق برسند، درصد معینی از این مبلغ به عنوان مالیات کسر خواهد شد.

انواع مالیات تکلیفی کدامند؟

 جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی چیست؟

👈 تا اینجا با به این سؤال که مالیات تکلیفی چیست؟ پاسخ دادیم و شرایط انواع پرداخت انواع آن را مشخص کردیم. معمولاً برای پرداخت مالیات یک زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود و افراد مشمول (حقیقی و حقوقی) باید در زمان تعیین شده مالیات پرداخت کنند. در صورتی که هر کدام از افراد مالیات تکلیفی خود را در زمان مقرر پرداخت نکنند، باید جریمه بپردازند.

برای اطلاع از نحوه محاسبه بیمه اتباع خارجی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

👈مثلاً جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی برابر با یک درصد از مالیات پرداخت نشده خواهد بود و باید به سازمان امور مالیاتی آن را پرداخت کنید. از سوی دیگر، به ازای هر ماه دیرکرد پرداخت مالیات تکلیفی، دو و نیم درصد به میزان آن اضافه خواهد شد و با توجه به افزایش نرخ مالیات، این رقم قابل توجه خواهد بود. بنابراین سعی کنید مبلغ معینی را در زمان تعیین شده پرداخت کنید. علاوه بر این ممکن است سازمان مالیات از شخصی که مالیات تکلیفی را پرداخت نکرده، شکایت کند. در چنین شرایطی بر اساس قانون فرد می‌تواند به شش ماه تا دو سال حبس تعزیری محکوم شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی چیست؟

خلاصه مطالب

بسیاری از افراد این سؤال را دارند که مالیات تکلیفی چیست؟ مالیات تکلیفی در واقع یکی از روش‌های اخذ مالیات از سوی دولت می‌باشد که همه افراد حقیقی و حقوقی باید این مالیات را شخصاً بپردازند. در برابر خدماتی که اشخاص دریافت می‌کنند، این نوع مالیات از دستمزد آنها کسر می‌شود. در واقع این مالیات بر درآمد اشخاص تعلق می‌گیرد. در بسیاری از مواقع خود اشخاص پرداخت کننده آن نیستند و شخص سوم به عنوان کارفرما آن را مستقیم به اداره مالیات پرداخت می‌نماید.

افرادی که در زمان مقرر مالیات تکلیفی خود را به اداره مالیات پرداخت نکنند، باید جریمه آن را بپردازند که در این مقاله به طور کامل به میزان آن اشاره کرد. چنانچه نیازمند دریافت راهنمایی در ارتباط با مطالب این مقاله هستید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم