نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه 1402 + جدول نرخ‌ها | طلوع پدیده

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه 1402 + جدول نرخ‌ها | طلوع پدیده

پزشکان جزو پر درآمدترین اقشار جامعه هستند و مانند سایر صاحبین کسب و کار می بایست در ازای درآمدی که کسب می کنند، مالیات پرداخت نمایند که قوانین مالیاتی برای پزشکان عمومی و متخصصان یکسان است و فقط این قوانین برای پزشكانی كه به صورت مستقل فعالیت دارند با پزشکان شاغل در درمانگاه ها و مراکز درمانی که خود این گروه به دو دسته قراردادی و استخدامی تقسیم می شوند، تفاوت دارد. در ادامه به بررسی شیوه محاسبه و پرداخت مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه پرداخته خواهد شد.

تیم طلوع پدیده با ارائه نرم افزارهای حسابداری، مالیاتی و خدمات مشاوره ای در زمینه امور مالی و مالیاتی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. جهت ارتباط با کارشناسان از طریق  شماره ۸۸۴۰۱۷۱۷–۰۲۱ با ما در تماس باشید.

مالیات پزشكان استخدام شده در مراكز درمانی

هر دو گروه از پزشکان یعنی پزشکان عمومی و متخصصانی که در درمانگاه، بیمارستان و هر مرکز درمانی دیگر استخدام شده اند، از لحاظ مالیاتی تکلیفی بر گردن آن ها نیست و خود آن مرکز درمانی دولتی یا خصوصی موظف است بصورت ماهیانه حقوق و مزایای پزشک را داده و همچنین حق بیمه آن ها را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نماید. علاوه بر این مرکز درمانی می بایست مالیات بر حقوق پزشکانی را که به استخدام خود درآورده است، طبق ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید.

مبلغی که این مراکز باید پرداخت نمایند هرسال طبق قانون بودجه تعیین می گردد بدین صورت که تا یک مبلغی اگر پزشک حقوق دریافت کند مشمول مالیات نمی شوند و اگر بالاتر از آن دریافتی داشته باشد مشمول مالیات می شود.

برای اطلاع از نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی + راهنمای مراحل  با ما در طلوع پدیده همراه باشید

مالیات پزشكان دارای قرارداد با مركز درمانی

یک سری از پزشکان تحت استخدام بیمارستان یا مرکز درمانی خاصی نیستند منتهی بصورت قرار دادی با این مراکز همکاری دارند که قرارداد آن ها می تواند به صورت مشاركتی یا غیر مشاركتی باشد که در ادامه به بررسی این دو پرداخته ایم.

✅ قرارداد مشاركتی

در این نوع قرار داد وضعیت به این شکل است که به ازای کار درمانی ای که بر روی بیمار انجام می شود یک بخشی از درامد حاصله به واسطه علم و دانشی که پزشک به کار برده متعلق به اوست و یک بخشی هم با توجه به امکانات و تجهیزاتی که مرکز در اختیار قرار داده سهم آن است.

به این ترتیب هم پزشک و هم مرکز درمانی موظف هستند درآمد کسب کرده خود را در سامانه امور مالیاتی کشور ثبت کنند و همچنین در سامانه معاملات فصلی طبق ماده 169 درامد خود را اعلام نمایند و در صورتیکه تا یک ماه و نیم پس از پایان فصل تکالیف مالیاتی خود را انجام ندهند مشمول جریمه  می شوند که مقدار جریمه 1% درامدی است که اعلام نکرده اند.

مشاوره مالیاتی رایگان شرکت طلوع پدیده

مراکز درمانی همچنین موظف اند علاوه بر اینکه درامد هر پزشک را در سامانه معاملات فصلی ارسال می کنند، طبق قانون بودجه 10% از کل درامد پزشک را کسر و به عنوان مالیات به حساب  سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند و همچنین مبلغ پرداختی را در سامانه مالیات تکلیفی پزشکان به آدرس اینترنتی withholding.tax.gov.ir ثبت نمایند.

✅ قرارداد غیر مشاركتی

در این نوع قرار داد پزشک بابت خدماتی که می دهد مانند جراحی و غیره مبلغی را تحت عنوان حق الزحمه از مرکز درمانی دریافت می نماید و پزشک و مرکز درمانی می بایست این مبلغ را به عنوان درآمد و حق الزحمه در سامانه معاملات فصلی وارد کرده تا مشمول جریمه مالیاتی نشوند.

برای اطلاع از نمونه جواب اظهارنامه مالیاتی جدید با ما در طلوع پدیده همراه باشید

طبق قوانین و مقررات مركز درمانی می بایست 10% از کل درآمد پزشک را کسر کرده و در سامانه مالیات تكلیفی پزشكان، به حساب سازمان امورمالیاتی کشور واریز نمایند.

مالیات پزشكان دارای قرارداد با مركز درمانی

نرخ مالیات بر درآمد پزشكان شاغل در درمانگاه

پزشکانی که بصورت قراردادهای مشارکتی و غیر مشارکتی با درمانگاه ها و مراکز درمانی همکاری کرده و حق الزحمه  دریافت می نمایند موظف هستند بابت کلیه درآمد های خود مانند درآمد حاصل از حق الزحمه، در آمد حاصل از مطب و غیره، طبق ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مالیاتی تکمیل کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند. نرخ پرداخت مالیات بر درامد پزشکان شاغل در درمانگاه در جدول ذیل آورده شده است:

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

ردیف

حقوق ماهیانه پزشک درصد پرداختی بعنوان مالیات
1 تا ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان 15%
2 نسبت به مازاد ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا سقف ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان 20%
3 مازاد از ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان 25%

رسیدگی به مالیات عملكرد پزشكان شاغل در درمانگاه

📌 در شرایطی که قرار داد ما بین پزشک و مرکز درمانی به صورت مشارکتی منعقد شده باشد، کارشناسان اداره مالیات طبق قونین قرار داد بسته شده بین طرفین را بررسی می نمایند تا از درصد های توافق شده در قرار داد مطلع شوند و بر مبنای آن مالیات تعیین کنند. حال اگر قرار داد به اداره مالیات تحویل داده نشود مرکز درمانی موظف به پرداخت مالیات بابت کل مبلغ درآمد می شود.

برای اطلاع از مشاوره حقوقی برای ثبت اظهارنامه مالیاتی {راهنمای گام به گام} با ما در طلوع پدیده همراه باشید

📌 پزشکان قراردادی و مراکز درمانی می بایست در موعد مقرر هرکدام به صورت مجزا درآمد خود را ثبت کرده و در سامانه معاملات فصلی ماده 169 آن را اعلام نمایند در غیر این صورت طبق قوانین جریمه برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد.

📌 در شرایطی که قرار داد حق الزحمه ای مابین طرفین یعنی پزشک و مرکز درمانی منعقد شده باشد، هر دو طرف موظف به ثبت میزان مبلغ درآمد و حق الزحمه بصورت جداگانه در سامانه می باشند در غیر این صورت کارشناسان مالیاتی به جای محاسبه مالیات پزشکان با نرخ ماده 131 و برای مراکز درمانی ما نرخ ماده 105 از ضریت سود ناویژه استفاده خواهند کرد یعنی با نرخ بالاتری مالیات آن ها محاسبه خواهد شد.

رسیدگی به مالیات عملكرد پزشكان شاغل در درمانگاه

خلاصه مطلب

در زمینه پرداخت مالیات پزشکان از سایر صاحبین کسب و کار مستثنا نبوده و موظف به پرداخت آن می باشند. نحوه محاسبه مالیات پزشکان بستگی به نوع فعالیت آن ها دارد که مستقل فعالیت داشته باشند یا استخدام مرکزی باشند و یا بصورت قراردادی با مراکز درمانی همکاری داشته باشند که هر کدام از این ها قواعد و قوانین مربوط به خودش را دارد که باید پزشکان محترم از آن مطلع بوده و به آن عمل نمایند. جهت کسب مشاوره در رابطه با مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه و یا مالیات پزشکان مستقل کافی است با کارشناسان ما در طلوع پدیده با شماره ۸۸۴۰۱۷۱۷—۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
3 دیدگاه ثبت شده
تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست؟ باید بدانید
مهمان
[…] بیشتر بخوانید: مالیات پزشکان […]
انواع مالیات برای پزشکان در سال 1402 | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه 1402 + جدول نرخ‌ها | طلوع پ… با ما در طلوع پدیده همراه […]
انواع مالیات برای پزشکان در سال 1402 | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از مالیات پزشکان شاغل در درمانگاه 1402 + جدول نرخ‌ها | طلوع پ… با ما در طلوع پدیده همراه […]
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم