نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

کنترل موجودی کالا چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

کنترل موجودی کالا چیست؟

آیا می دانید کنترل موجودی کالا چیست؟ کنترل موجودی کالا در واقع یک شکل از نگهداری کالاها و موجودی انبار در سطح مناسب می باشد. در تولیدی های مختلف به دلیل وجود داشتن مواد اولیه و قطعات مختلف، نقش کنترل موجودی انبار بسیار اهمیت دارد. در شرکت های بازرگانی و فروشگاه‌ های مختلف نیز بحث کنترل موجودی بسیار مهم می باشد، چراکه محصولاتی که در انبار وجود دارند، نیازمند کنترل و مدیریت هستند.

کنترل موجودی در واقع همه اقداماتی است که عملیات انبار را شامل می شود. از آنجا که بسیاری از افراد اساساً نمی دانند کنترل موجودی کالا چیست؟ در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

مفهوم کنترل موجودی کالا

منظور از کنترل موجودی کالا چیست؟ کنترل موجودی کالا یا موجودی انبار، در واقع فرایندی است که تضمین می‌ کند همه موجودی ها و اقلام فروشگاه یا موسسات بازرگانی با در نظر گرفتن مکان، زمان، تعداد و کیفیت و هزینه برای مشتریان سر وقت تدارک دیده خواهند شد.

در واقع کنترل موجودی، تدارکات مدرن و کنترل واقعی انبار محسوب می‌ شود و همه اقدامات اساسی برای عملیات انبار را در بر خواهد گرفت. کنترل موجودی در واقع به این معنا است که تمام مواد در مقدار درست با کیفیت مناسب و در زمان و مکان درست خود قرار دارند. هزینه در کنترل موجودی کالا نقش اساسی دارد و همه اهداف کنترل موجودی باید با در نظر گرفتن محدودیت‌ های هزینه تحقق پیدا کنند.

مفهوم کنترل موجودی کالا

 

برای کسب اطلاع از حداقل حقوق 1402 | حداقل حقوق اداره کار 1402 روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

ضرورت کنترل موجودی کالا چیست؟

حال که با مفهوم کنترل موجودی کالا آشنا شدید، بهتر است بدانید ضرورت کنترل موجودی کالا چیست؟ توجه داشته باشید در شرکت های بازرگانی همیشه باید بین نیاز به محصولات و موجودی آنها توازن و تعادل برقرار گردد. با توجه به کثرت و زیادی کالاهای یک شرکت یا فروشگاه و تعداد دفعاتی که یک کالا در طی یک یا چند روز عرضه می شود، عملا کنترل برخی از کالاها از طریق نگهداری کارت کالا و کاردکس چالش‌ های بسیاری را به وجود می‌ آورد.

با عملیات دقیق بین کالاهای موردنظر و کالاهای موجود می توان یک تعادل ایجاد کرد. مهمترین مواد و کالاهایی که در انبارها نگهداری می شوند و میزان موجودی آنها باید روشن و دقیق بیان شود. کنترل موجودی کالا شامل کالاها و محصولاتی است که یک فروشگاه برای تامین نیازهای مشتریان تهیه می‌ کند. اما دلایل کنترل موجودی کالا چیست؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ضرورت کنترل موجودی کالا چیست؟

علل کنترل موجودی کالا چیست؟

بسیاری از مواقع فروشگاه ها و شرکت های بازرگانی با خطر کمبود کالا و عدم امکان تامین کالاها مواجه هستند و فروشگاه ها ناچار به ذخیره سازی خواهند بود. علاوه بر این تعداد دفعات خرید و تامین کالا نیز عموماً اقتصادی نمی باشد.  فروشگاه ها به دلایل زیادی اقدام به سرمایه‌ گذاری برای کنترل موجودی و تقبل هزینه نگهداری محصولات می‌ کنند. در مجموعه دلایل مختلف نگهداری موجودی کالا شامل موارد زیر می‌ شود:

تامین نکردن به موقع کالاها

زمانی که کالاهای مورد نیاز به علل مختلف در زمان ها و مکان های مورد نیاز تامین می شوند، شما مجبور به نگهداری موجودی کالا هستید. مثلاً در صورت بروز اعتصاب، تاخیر در حمل و نقل، شرایط جوی نامساعد، چنانچه تامین کالا با مشکل مواجه شود، شما از طریق موجودی کالا انبار می توانید مشکل را حل کنید.

استفاده از تخفیف در سفارشات انبوه

شما زمانی که کالاهای خود را به میزان بیشتر از مورد نیاز در زمان کوتاهی انبار می کنید،  می توانید کالاهای بیشتری با قیمت کمتر خریداری نمایید.

ریسک کمتر توقف در فروش

در بسیاری از مواقع، مشکلات عدم موجودی کالا بیشتر از هزینه‌ های نگهداری می باشد. شما می توانید با نگهداری موجودی کالا و کنترل موجودی ، هزینه های از دست دادن سود از حساب مشتری و از دست دادن فروش را کاهش دهید.

ذخیره کردن کالا به صورت احتیاطی

در مواقعی که مصرف کالاها زیاد می باشد، اما روند مصرف به شکل نامعلومی تغییر می کند، فروشگاه بازرگانی باید به فکر ذخیره سازی باشد. ذخیره سازی اگر صورت نگیرد، فروشگاه با کمبود کالا برای تولید و عرضه مواجه خواهد شد.

افزایش دادن ارزش کالاها

شما با انبار نمودن کالاها و کنترل موجودی کالا می توانید آن درصد محصولات را که با قیمت معین خریداری کرده اید را در مواقعی که نرخ تورم بالا است، از خطر افزایش قیمت نجات بدهید.

ایجاد شرایط مساعد برای عملیات جاری فروشگاه

زمانی که شما برای نگهداری موجودی کالا اقدام می کنید، می توانید سایر عملیات فروشگاه و شرکت های بازرگانی را کنترل کنید. کالاهایی که فروش نرفته اند، در زمان رکود می توانند در انبار فروخته شوند. همچنین کالاهایی که فروش فصلی دارند، زمانی که در کنترل موجودی کالا قرار می گیرند، می توانند به راحتی به فروش بروند؛ مانند لاستیک های یخ شکن.

افزایش اعتبار فروشگاه بازرگانی

شما با کنترل موجودی کالا می توانید میزان اعتبار برند فروشگاهی خود را به نمایش بگذارید. این کار در بیشتر فروشگاه ها و سازمان ها انجام می شود.

علل کنترل موجودی کالا چیست؟

 

برای کسب اطلاع از حسابداری پروژه ای چیست؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی این سوال که کنترل موجودی کالا چیست؟ و چه ضرورتی دارد پرداختیم. کنترل موجودی کالا در واقع نگهداری موجودی کالاها در سطح مناسب و مطلوب می باشد. این کار می‌ تواند مزایا و فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. بسیاری از شرکت های تولیدی به دلیل داشتن مواد اولیه و قطعات مختلف، کنترل موجودی را در سطح بالاتری اجرا می‌ کنند. محصولاتی که در شرکت‌ های بازرگانی ارائه می‌ شوند، نیازمند مدیریت و کنترل می باشند.

کنترل موجودی کالا در واقع یک جریانی است که تضمین می‌ کند موجودی های فروشگاه در زمان و مکان مناسب برای مشتریان تدارک دیده خواهند شد. از آنجا که بسیاری نمی‌ دانند کنترل موجودی کالا چیست؟ در این مقاله سعی کردیم به بررسی این مفهوم بپردازیم. چنانچه شما عزیزان در ارتباط با مطالب این مقاله سوال و ابهامی دارید، می‌ توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا نکات تکمیلی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
admin
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم