نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟

بسیاری از شرکت های وارداتی و صادراتی با توجه به ماهیت کاری که دارند، اغلب این سوال برایشان پیش می‌آید که حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ باید گفت که محاسبه کالا و خدمات واردات و صاداراتی برای حسابدارانی که در این بخش کار می کنند، چالش های مختص به خود را دارد؛ از تغییرات مربوط به نرخ ارز و تسعیر آن تا نحوه محاسبه بهای تمام شده برای کالاهای که از شرکت‌ های خارجی خریداری شده و سپس وارد کشور شده اند.

از آنجا که بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ در این مقاله از طلوع پدیده قصد داریم شما را با مهمترین نکات در ارتباط با این نوع حسابداری آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

آشنایی با مفهوم صادرات و واردات

منظور از واردات، ورود هر نوع خدمات و کالا از یک کشور به کشور دیگر می باشد. صادرات کالا در یک کشور با هدف فروش آن کالا به بازارهای جهانی صورت می‌گیرد و اینکه شما یک محصول وارد یا صادر کنید یا هر دو، کاملاً به هدف معلاملاتی و نوع کسب و کار شما بستگی خواهد داشت.

سیستمی که در تجارت بین الملل وجود دارد شبکه پیچیده جارت بر پایه واردات و صادرات است که فروش، توزیع و تحویل کالا از یک کشور به کشورهای دیگر را در بر می‌گیرد. در نظر گرفتن این نکته که بیش از یک نوع تجارت واردات و صادرات وجود دارد، برای صاحبان کسب و کار علاقه مند به صادرات و واردات ضروری می باشد.

علاوه بر این شما می توانید یک تولید کننده و متخصص در صنعت خاصی باشید یا از طرف دیگر می توانید به عنوان یک کارگر آزاد، تاجر و یا نماینده در عرصه واردات و صادرات فعالیت نمایید. اما در ادامه لازم است که با اصطلاحات کلیدی در زمینه صادرات و واردات بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با مفهوم صادرات و واردات

برای اطلاع از استعلام چک صیادی، با ما همراه باشید.

اصطلاحات حوزه صادرات و واردات

قبل از اینکه به این سوال که حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ پاسخ دهیم، باید به برخی از اصطلاحات کاربردی و کلیدی در زمینه صادرات و واردات اشاره کنیم. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشند:

✅ واردات در مقابل صادرات کالا

در این روش، واردات از محل پروانه صادراتی به اسم صادر کننده انجام می شود و غیر قابل واگذاری خواهد بود.

✅ واردات قطعی کالا و خدمات

موضوع واردات قطعی روش‌های متعدد را بر اساس شیوه پرداخت کالا در برمی‌گیرد. اولین روش در واردات قطعی وارد کردن کالا از محل ارز خریداری شده می باشد. در این روش می توانید از سیستم بانکی برای گشایش اعتبار بهره ببرید. گشایش اعتبار از رایج‌ترین روش‌های پرداخت قرارداد بین الملل می باشد که جهت ایجاد تضمین بیشتر برای طرفین معامله و کاهش ریسک معاملات از آن بهره می برند.

دومین روش در واردات قطعی، واردات کالا با ارز آزاد می باشد. در واردات کالا و ارز آزاد شما می توانید از روش پرداخت گشایش اعتبار استفاده کنید.

✅ واردات و صادرات موقت کالا

در این شیوه کالاها در یک دوره زمانی مشخص اجازه ورود و خروج از کشور خواهند داشت. مثلاً کالاهای نمایشگاهی که جز واردات صادرات موقت هستند، قرارداد گمرکی آنها به صورت موقت بسته خواهد شد.

✅ ترانزیت داخلی و خارجی کالا

ترانزیت خارجی مربوط به کالاهایی می باشد که از یک مرز وارد خاک کشور شده و از یک نقطه دیگر از کشور خارج شده است. این کالاها در هیچ صورتی کالای صادراتی و وارداتی محسوب نمی شوند. ترانزیت داخلی نیز مربوط به کالاهایی است که گمرکی نشده اند و صرفا از یک گمرک خانه به گمرک خانه دیگر در داخل کشور منتقل خواهند شد.

✅ معاملات ارزی کالا

هرگونه خرید و فروش با ارز رایج کشور انجام شود، معاملات ارزی می‌گویند.

✅ عوارض گمرکی

عوارض و مالیاتی است که به طور غیر مستقیم برای ترخیص کالاهای خارجی از گمرک و ورود آن به صورت قانونی به داخل کشور اخذ می گردد.

✅ تعرفه

هزینه ای می باشد که کشورها جهت پرداخت کالاهای وارداتی پرداخت می‌نمایند. تعرفه ها از طریق کدهای طبقه بندی شده سازماندهی می‌شوند و به صورت درصدی از ارزش محصول اظهار خواهند شد.

✅ مجوز صادرات و واردات کالا و خدمات

برای صادرات و واردات شما نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح دارید و بدون آن مجوز برای هیچ کالایی صادر نخواهد شد. برای صادرات، تعیین قیمت صادراتی بسیار مهم است. صادر کننده باید بر اساس قیمت از سوی کمیسیون اقدام به صادرات کالای خود نماید.

برای اطلاع از حسابداری شعب چیست؟، با ما همراه باشید.

حسابداری صادرات و واردات چیست؟

به آن دسته از تجاری که می خواهند بدانند حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ باید گفت صادرات و واردات مانند حسابداری یک معامله معمولی می باشد، با این تفاوت که شرکت‌ های فعال در این زمینه بر اساس گسترش فعالیت‌ های تجاری خود ممکن است به تعریف حساب های مختلفی در سیستم حسابداری خود ملزم باشند.

در این صورت تشخیص درست ماهیت حساب ها، بدهکار و بستانکار بودن حساب و ثبت درست ارقام مهم خواهد بود. یکی از نکاتی که باید در حسابداری صادرات و واردات به آن توجه شود این است که که صادرات و واردات جدا از هم هستند که برای محاسبه هر کدام باید رویکرد ویژه ای اتخاذ شود. اما در ادامه می خواهیم به ماهیت حساب ها در این نوع حسابداری اشاره کنیم.

حسابداری صادرات و واردات چیست؟

 ماهیت حسابداری صادرات کالا

ماهیت حسابداری صادرات کالا و ثبت های حسابداری صادرات و واردات به این صورت می باشد که:

  • هزینه‌ های صادرات در ستون بدهکار ثبت می شوند.
  • کلیه هزینه‌های صادرات مانند بیمه، حمل و نقل و ترخیص در این قسمت ثبت خواهد شد.
  • هزینه های بانکی در ستون بستانکار ثبت می شوند.
  • حساب های دریافتنی ارزی در ستون بدهکار قابل استفاده می باشند.
  • قیمت تمام شده کالای فروش رفته، کالای صادراتی در ستون بدهکار ثبت خواهد شد.
  • فروش صادراتی ماهیت بستانکار دارد.
  • موجودیت کالا ماهیت بستانکار خواهد داشت.
  • در نظر داشته باشید که نرخ ارز از یک سایت مرجع و معتبر باید استعلام شود و فاکتور فروش در حسابداری صادرات بر مبنای آن ثبت و صادرات می شود. علاوه بر این یک نسخه از تصویر نرخ ارز باید ضمیمه سند حسابداری شود. همچنین موقع دریافت وجه صادراتی، حساب بانکی یا صندوق ارز به صورت بدهکار و حساب دریافتنی ارز به صورت بستانکار، سود حاصل از تسعیر به صورت بستانکار و زیان حاصل از تسعیر به شکل بدهکار ثبت می‌گردد.
  • تسعیر ارز نیز باید با استعلام از سایت و منابع مورد از طریق انجام شود و تصویر آن به سند ضمیمه می شود. علاوه بر این اگر حساب دریافتنی ارز مانده داشته باشد، این مانده باید با نرخ ارز در پایان سال تسعیر گردد.
جهت آشنایی با درآمد غیر فعال روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

حسابداری واردات چگونه است؟

تا اینجا به حسابداری صادرات در ارتباط با این سوال که حسابداری واردات و صادرات چگونه است؟ پاسخ دادیم. اما در ادامه میخواهیم در خصوص نحوه انجام حسابداری واردات توضیح دهیم. شاخص بهای کالاهای وارداتی یک شاخص مرکب می باشد و فاکتورهای مختلفی مانند نوسانات قیمت جهانی، سیاست اقتصادی دولت ها و تغییرات نرخ ارز بر روی آن تاثیرگذار خواهند بود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

در مجموع برای ثبت رسید خرید در واردات کالا دو روش وجود دارد. چنانچه تمام پرداخت ها قبل از ورود کالا به انبار و ثبت خرید صورت گیرد، باید از روش قطعی استفاده شود. اما اگر بخشی از هزینه ‌ها و پرداخت پس از ورود کالا صورت بگیرد، باید از روش نرخ جذبی بهره ببرید. در حقیقت حسابداری واردات از قوانین و شرایط خاص واردات و هزینه های گمرکی تبعیت می‌ کند.

در حسابداری صادرات و واردات، باید کلیه پرداخت ها در حساب ثبت شود، مثلاً در حساب ‌های واردات کالا، پس از ورود کالا به انبار، خرید از شرکت تامین کننده را می توان به صورت بستانکار ثبت کرد و حساب های زیر مجموعه شماره پروفرمای مربوطه را به حساب بدهکار شرکت تامین کننده نسبت داد. علاوه بر این می توان خرید را در حساب خرید به قسمت تمام شده انتقال داد.

حسابداری واردات چگونه است؟

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی این سوال مهم بسیاری از تجار که حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ پاسخ دادیم. همچنین ثبت های حسابداری صادرات و واردات را نیز بررسی کردیم، حسابداری صادرات و واردات کالا از مهمترین انواع حسابرسی ها است که بر اساس ماهیت شرکت هایی که در کار تجارت جهانی فعال هستند، کمی با حسابداری معمولی فرق دارد.

لذا حسابداران این بخش، چالش‌های زیادی دارند در محاسبه ارز و تسعیر و همچنین محاسبه بهای تمام شده برای کالاهای که از شرکت ‌های خارجی خریداری شده اند، خواهند داشت. از این رو قبل از هر چیز شما باید با حسابداری صادرات واردات و چگونگی انجام آن آشنایی داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که حسابداری صادرات و واردات چگونه است؟ پاسخ دهیم. در ارتباط با مطالب مقاله سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.


درباره نویسنــده
نویسنده
admin
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم