نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مالیات حقوق چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق چیست؟ سوالی که شاید دانستن پاسخ آن باعث شود بخشی از نگرانی های شما بابت این وظیفه مدنی رفع شود و یا آگاهی لازم را برای پرداخت یا معافیت از آن به دست آورید.

باید بدانید تمامی عزیزانی که در سیستم های کسب و کار کشور مشغول به کار هستند و به هر روشی کسب درآمد میکنند باید بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. این مالیات ها در راستای بهبود خدمات دولتی، راهسازی، انجام پروژه های دولتی و بودجه بندی های سالانه مورد استفاده قرار میگیرد.

در این مقاله از وبسایت طلوع پدیده در مورد چیستی مالیات حقوق، مشمولین و معافیت های این طرح و سایر مسائل مربوط به آن توضیحاتی داده میشود.

تعریف مالیات حقوق

مالیات حقوقی نوعی از مالیات بر در آمد و یک مالیات مستقیم است. مالیات بر حقوق یک نوع مالیات تکلیفی است. در گذشته پرداخت کننده یک فرد نبود بلکه وظیفه پرداخت به عهده یک شخص یا یک نهاد دیگر (حقیقی یا حقوقی) بود که مبلغ را از فرد پرداخت کننده اخذ کرده و به سازمان مالیات کشور پرداخت میکرد.

اما امروزه با ورود به سامانه Salary.tax.gov.ir شما میتوانید به مشاهده جزئیات مالیات حقوق خود پرداخته و پرداخت مالیات خود را به سادگی انجام دهید. این سامانه یکی از زیر مجموعه های سازمان امور مالیات کشور است.

از نظر قانون هر فردی که حقوق دریافت میکند و مشغول به کاری است باید در قبال مزدی که میگیرد باید مالیاتی هم پرداخت کند. بخش مهمی از هزینه های خدماتی که دولت به شهروندان میدهد از طریق این مالیات تامین میشود.

نحوه محاسبه مالیات حقوق

با توجه به اینکه تقریبا پاسخ سوال مالیات حقوق چیست؟ را دریافتیم بد نیست بدانید این نوع از مالیات چگونه محاسبه میشود. جدول زیر میتواند مرجع مناسبی برای تخمین میزان پرداختی شما با توجه به حقوقی دریافتی باشد.

ردیف میزان حقوق ماهانه بخش مشمول از کل حقوق نرخ مالیات
1 تا مبلغ 10 میلیون تومان 0 0%
2 از 10 تا 14 میلیون تومان 4 میلیون تومان 10%
3 از 14 تا 23 میلیون تومان 9 میلیون تومان 15%
4 از 23 تا 34 میلیون تومان 11 میلیون تومان 20%
5 بیش از 34 میلیون تومان 30%

نحوه محاسبه مالیات حقوق

به این صورت برای مثال شخصی که 12 میلیون تومان حقوق دریافت میکند بطور ماهانه باید 400 هزار تومان مالیات پرداخت کند.

 

برای اطلاع از نحوه ثبت چک صیادی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

چه اشخاصی از پرداخت مالیات حقوقی معاف هستند؟

تا به انجای مطلب باید پاسخ مالیات حقوق چیست را دریافته باشیم. پس بد نیست روش های معافیت از این نوع مالیات را هم بدانید. در بسیاری از کشورها، افراد و شرکت‌های زیادی از پرداخت مالیات معاف هستند.

چه اشخاصی از پرداخت مالیات حقوقی معاف هستند؟

در ایران نیز قانون مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) و قانون مالیات بر درآمد (مالیات حقوق) شامل مواردی هستند که افراد و می‌توانند از پرداخت مالیات معاف شوند.

به عنوان مثال، فردی که درآمدش پایین تر از حد معافیت مالیاتی است (کمتر از 10 میلیون تومان ماهانه) یا افرادی که دارای برخی بیماری‌های خاص هستند یا کسب و کارهای جدید که هنوز به سود نرسیده‌اند ممکن است از پرداخت مالیات معاف شوند. همچنین، بسیاری از سازمان‌ها و بنیادهای غیرانتفاعی نیز معاف از پرداخت مالیات هستند.

می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی لیست کاملی از افراد و شرکت‌های معاف از پرداخت مالیات را مشاهده کنید.

 

برای اطلاع از پیگیری سهام عدالت متوفیان، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

جرایم عدم پرداخت مالیات حقوقی

جرایم عدم پرداخت مالیات حقوقی شامل هرگونه تخلف، تأخیر و یا اشتباه در پرداخت مالیات برای شرکت‌ها و سایر حقوقی‌ها است. این جرایم می‌توانند به دلیل عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی، تأخیر در پرداخت مالیات، عدم رعایت الزامات مالیاتی و … رخ دهند.

جرایم عدم پرداخت مالیات حقوقی

پرداخت به موقع مالیات‌های مستحق برای شرکت‌ها و کارمندان بسیار مهم است و عدم پرداخت آنها می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی اقتصادی و حقوقی برای آنها شود، از جمله پرداخت جرائم تأخیر در پرداخت مالیات که در جدول زیر به آن پرداخته شده است.

مواردی که به علت عدم ارائه اظهار نامه از طرف شرکت استخدام کننده و یا مغایرت با حقیقت پیش بیاید. 2% از کل حقوق پرداختی سالانه
تعلل در پرداخت و تاخیر 10% از کل مالیات پرداخت نشده تا موعد پرداخت به علاوه 2.5% مالیات به ازای هر ماه تاخیر.

تفاوت مالیات حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی چیست؟

حقوق و دستمزد کارکنان دولتی و غیردولتی به صورت جداگانه تعیین می‌شود و در برخی موارد تفاوت دارند. به طور کلی، حقوق و دستمزد کارکنان دولتی به دلیل استفاده از زیرساخت‌های عمومی و بودجه دولت، معمولاً بیشتر از حقوق کارکنان غیردولتی است.

همچنین، برای کارکنان دولتی، مبالغی برای بیمه‌های اجتماعی و سلامت پرداخت می‌شود که این مبالغ هم می‌تواند باعث افزایش حقوق کارکنان دولتی نسبت به کارکنان غیردولتی شود.

در عوض، برای کارکنان غیردولتی، ممکن است شرکت خصوصی یا فعالیت مستقل داشته باشند که درآمد آن‌ها را بیشتر یا کمتر از کارکنان دولتی کند. همچنین، کارکنان غیردولتی نیز معمولاً برای بیمه‌های اجتماعی و سلامت هزینه می‌کنند، اما این مبالغ به دلیل عدم ارائه خدمات یا تخفیفاتی که به کارکنان دولتی ارائه می‌شود، معمولاً کمتر از مبالغ کارکنان دولتی است.

 

برای اطلاع از دریافت یورو سهمیه ای، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات حقوق مناطق آزاد چگونه است؟

مالیات حقوق در مناطق آزاد اقتصادی (مانند ناحیه آزاد تجاری- صنعتی کیش و چابهار) با قوانین و مقررات جداگانه‌ای از سایر مناطق کشور پیگیری می‌شود. بر اساس این قوانین، پرداخت مالیات بر اساس درآمد حاصل از حقوق و دستمزد کارکنان در مناطق آزاد، به صورت بسیار کمتر و در بعضی موارد صفر است.

در واقع، برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی، دولت به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق، از این سیاست استفاده می‌کند. همچنین، به علاوه اینکه درآمد حاصل از حقوق و دستمزد کارکنان در مناطق آزاد از مالیات معاف است، سایر مزایای مالیاتی نیز برای کسب‌وکارهایی که در این مناطق فعالیت می‌کنند، وجود دارد.

با این حال، باید توجه داشت که شرایط و میزان معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد ممکن است با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، تغییر کند.

خلاصه مطلب

در این مقاله تلاش شد تا به این سوال که مالیات حقوق چیست؟ پاسخ داده شود. مالیات حقوق یک نوع مالیات مستقیم است که شخص یا شرکتی که او را استخدام کرده است باید بطور سالانه آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند.

اگر شخص حقیقی طبق قراردادی که با سازمان استخدام کننده اش دارد وظیفه پرداخت مالیات را بر عهده گرفته باشد باید بطور سالانه با مراجعه به سامانه Salary.tax.gov.ir اقدام به پرداخت کند و در غیر این صورت آن سازمان موظف است با ارائه اظهارنامه مالیاتی مالیات وی را پرداخت کند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم