نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

حق جذب چیست؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

حق جذب چیست؟

حق جذب در واقع پرداخت هایی از طرف کارفرما بر اساس توافق در قرارداد می باشد. برای آشنایی بهتر با مفهوم حق جذب چیست؟ می توان اینگونه بیان نمود، در زمانی که فردی دارای تخصص مورد نیاز یک شرکت باشد و یا شرکت دچار کمبود نیرو شدید شده باشد، کارفرما برای جذب آن افراد مبالغ بیشتری را پرداخت خواهد کرد تا بتواند آن نیرو را به استخدام خود در بیاورد. این مبالغ به اصلاح به صورت فوق العاده پرداخت شده و به آن حق جذب گفته می شود. ما در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی در خصوص حق جذب و شرایط آن شرح دهیم. برای اطلاع از حق جذب می توانید از موسسه طلوع پدیده نیز کمک و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. در ادامه همراه ما باشید.

انواع حق جذب

حق جذب در محاسبه سنوات انواع مختلفی دارد و همان گونه که بیان شد برای حفظ نیروی متخصص و کاربلد و یا جبران کمبود نیرو استفاده می گردد. حق جذب در مناطق محروم نیز پرداخته خواهد شد. انواع حق جذب به شرح زیر است:

🔸 حق جذب برای پست سازمانی

برخی از پست ها به دلایل مختلفی مانند حساسیت شغلی، استفاده از برنامه های خیلی تخصصی و … حق جذب تعلق میگیرد و به آن حق جذب اصطلاحا امتیاز پست سازمانی گفته می شود.

🔸 حق جذب شخصی به دلیل تخصص

برخی از افراد به دلایل شایستگی و تخصصی که دارند و یا بر اساس مدرک تحصیلی شان و رضایت مدیر مجموعه حق جذب دریافت می نمایند.

🔸 حق جذب به کارگاه های بدون طبقه بندی

حق جذب در کارگاه ها متفاوت بوده و اگر دارای طبقه بندی شغلی باشند به صورت متفاوت پرداخت خواهد شد، اما بر اساس قوانین اگر کارگاه ها ، طرح طبقه بندی مشاغل در آن اجرا نشده باشد این حق جذب باید به صورت ثابت به کارگران داده شود .

این پرداخت ثابت برای ترمیم مزد در ساعات های عادی می باشد و حق جذب به صورت ثابت برای مواردی همچون حق جذب در اضافه کاری، شیفت های شب کاری و ساعات غیر معمول محاسبه نخواهد شد و بر اساس ساعات عادی می باشد.

پرداخت های ثبت حق جذب و یا به اصطلاح پرداخت های فوق العاده از سوی کارفرما حالت عمومی نداشته و به همه تعلق نخواهد گرفت و با توجه به شرایط کاری که وجود دارد به برخی از افراد تعلق می گیرد و اگر کارگری که با توجه به شغل خود حق جذب دریافت می نماید تغییر سمت در کارگاه بدهد دیگر به او حق جذب ثابت تعلق نخواهد گرفت و این حق از او قطع شود.

به عنوان مثال ممکن است در کارگاهی با توجه به نظر کارفرما به مهندس برنامه نویس پی ال سی حق جذب داده شود ولی به یک مهندس دیگر خیر و این موارد بستگی به قرارداد ها و شرایط کاری افراد دارد.

در کارهای فاقد طبقه بندی سنوات، اضافه کاری و عیدی و … نیز محاسبه می گردد .

🔸 حق جذب به کارگاه های دارای طبقه بندی

در زمان طبقه بندی مشاغل عوامل مختلف مانند سختی کار، ریسک ها و .. دارای امتیاز است و هر چه امتیاز بالاتر باشد موجب افزایش مزد در آن شغل خواهد شد و به آن حق جذب جداگانه ای تعلق نخواهد گرفت و اگر دارای طبقه بندی های مجاز باشند حق جذب به صورت جداگانه و پرداخت خواهد شد.

کارگاه های طبقه بندی مشاغل به دلیل اینکه حق جذب مبنای کار نیست، کارفرما می تواند مزایایی مانند عیدی، پاداش سنوات ، اضافه کاری و … را محاسبه و پرداخت نکنند.

 

برای اطلاع از استعلام چک صیادی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

نحوه نمایش حق جذب در فیش حقوقی

حق جذب و تمامی موارد پرداختی در فیش حقوقی افراد به صورت کامل و با جزئیات به صورت تک به تک ثبت خواهد شد .

در خصوص اضافه کاری به این صورت می باشد که برای کارگاه های فاقد طبقه بندی همان گونه که اشاره شد به صورت ثابت حساب شده و در محاسبه اضافه کاری آن ها تاثیر گذار است و باعث افزایش حقوق اضافه کاری کارگران خواهد شد.

و برای مشاغل کارگاهی با طبقه بندی به عنوان ثابت قرار نخواهد گرفت و به عنوان اضافه کاری نیز محسوب نمی شود.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

 ☑به عنوان مثال به حالت زیر می توانید مبلغ حق جذب خود را مشاهده نمایید:

حقوق پایه حق جذب فوق العاده شغل حق مسکن بن حق اولاد جمع

مقدار مبلغ پرداختی حق جذب به دلیل شرایط متفاوت می باشد و کارفرما ملزم به پرداخت حق جذب نبوده و همان گونه که اشاره شد اگر نیاز به نیروی متخصص که در بازار کم است داشت می تواند برای جذب و استخدام آن از حق جذب استفاده نماید.

🔵 حق جذب با توجه به توافق میان کارفرما و کارگر متفاوت است و هر ساله با عوض شدن قرارداد، قابل تغییر می باشد.

🔵 براي محاسبه حقوق مبنا ارقام حقوق پایه + حق جذب + فوق العاده شغل جمع میشوند

🔵 محاسبات : حقوق یک ساعت و حقوق یک ساعت اضافه کار و مبلغ اضافه کار نامبرده به دست خواهد آمد.

🔵 نکته مهم در اضافه کاری این می باشد که هر شخص اگر بیش از 176 ساعت حضور کاري داشته باشد آن اضافه کار تلقی میشود.

🔵 براي بدست آوردن مبلغ یک ساعت اضافه کار هر شخص نسبت به حقوقش از فرمول زیر استفاده می نماییم.

1.40×220(ساعت مبنا) /حقوق مبنا

مبنای حق جذب

وضعیت بیمه و مالیات در حق جذب چیست؟

حق جذب به عنوان درآمد کارگر حساب می شود و معاف از مالیات و یا بیمه نیست و کارفرما باید هر ماه حق جذب را در محاسبه بیمه و مالیات کارگر حساب نماید و از دستمزد او کم نماید و برای بیمه و اداره دارایی واریز نماید.

اما مبلغ حق جذب برای کارگاه هایی که دارای طبقه بندی مشاغل نیستند، به صورت معاف از مالیات بود و مشمول بیمه نیز نخواهند شد.

کارگاه های طبقه بندی مشاغل نیز از دادن مالیات معاف بوده و مشمول حق بیمه می باشند.

مبلغ حق جذب در کارگاه های فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هم مشمول بیمه و هم مشمول مالیات میشود. این فوق العاده در کارگاه دارای طبقه بندی مشاغل هم مشمول بیمه و هم مشمول مالیات حقوق کارگران قانون کار می شود.

با پرداخت حق بیمه فرد کارگر مستری خود را در بازنشستگی و یا بیکاری و … افزایش خواهد داد.

 

برای اطلاع از نحوه پلمپ دفاتر به چه معناست؟ کلیک کنید.

حق جذب در قراردادهای کار موقت و دائمی

زمانی که قرارداد میان کارفرما و کارگر تمام می شود هیچ یک از طرفین دیگر تعهدی به ادامه کار به صورت قبل را نداشته و می توانند برای قرارداد جدید تصمیم گیری نمایند. این قرارداد بستگی به توافق هر دو می تواند تنها از پایه ترین امکانات قانون کار باشد و ی بالاتر از مزایای تعیین شده در نظر گرفته شود اما باید حداقل شرایط قانون کار در قرارداد در نظر گرفته شود و کارفرما نمی تواند کمتر از قوانین جدید در سال جدید برای کارگر در نظر بگیرد اما برای بالاتر بودن حق اداره کار باید توافق دو طرفه برقرار شود و این امر اختیاری است.

حق جذب در زمان قرارداد های حداقلی قانون کار مشخص نشده و تعریفی از آن نیامده است و کارفرما در صورت نیاز خود با کارگر توافق می تواند حق جذب را به قرار داد فرد اضافه نماید.

حق جذب اگر در قرارداد های دائمی، پست کارگر تغییر نکند و یا شغل به صورت قبلی باشد، کارفرما اجازه حذف حق جذب را در قرارداد های جدید ندارد و حتی نمی تواند حق جذب را کاهش دهد و افزایش توافقی میانم کارفرما و کارگر است.

در خصوص کارهای موقت، نیاز به روند قرارداد قبلی در قرارداد جدید نبوده و کارفرما می تواند در قرار داد جدید حق جذب کار را حذف نماید و قرار داد جدید را با کاهش حق جذب و یا حذف کامل آن آغاز نماید.

حق جذب در قرارداد های کاری

خلاصه مطلب

ما در این مقاله در خصوص حق جذب چیست؟ صحبت کردیم و هر آنچه نیاز به دانستن در خصوص حق جذب در شغل های دائمی و یا موقتی بود شرح دادیم. برای اطلاع از قوانین جدید سال 1402 می توانید از موسسه طلوع پدیده مشاوره گرفته و تمامی ابهامات خود را برطرف نمایید.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم