نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

نکات قرارداد کاری موقت

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

نکات قرارداد کاری موقت

آشنایی با نکات قرارداد کاری موقت برای کارگران و کارفرمایان بسیار ضروری است. بسیاری از افراد به دلیل اطلاع نداشتن از حقوق قانونی خود زمینه سوءاستفاده کارفرمایان را به صورت ناخواسته فراهم می کنند. بنابراین عقد یک قرارداد کاری شفاف می تواند بسیاری از چالش‌ های پیش روی کارمندان و کارگران را برطرف کند. از آنجا که آشنایی با نکات قرارداد کار موقت بسیار مهم است، در ادامه این مقاله از طلوع پدیده قصد داریم به مهمترین نکات موقع عقد قرار داد به صورت موقت اشاره کنیم تا شما به عنوان کارفرما و کارمند با حقوق قانونی خود آشنا شوید.

قرارداد کار موقت چیست؟

قرارداد کاری موقت که به عنوان قرارداد کاری معین نیز شناخته می‌ شود، یکی از متداول‌ ترین قراردادهای کاری است که در آن زمان آغاز و اتمام همکاری همان هنگام زمان امضای قرارداد تعیین می گردد. بسیاری از قراردادهای کاری موقت به صورت سه ماهه، شش ماهه یا یک ساله هستند و کارفرما در همه مدت قرارداد در مواردی خاص حق ندارد کارمند یا کارگر خود را اخراج کند یا قرارداد را فسخ نماید.

نوشتن و ثبت نکات قرارداد کاری موقت مانند قرارداد کارگری دائم دارای اهمیت می باشند و باید حتماً با آنها توجه کنید. اگر به عنوان یک کارفرما می خواهید نیروی کاری را استخدام کنید و ماهیت کار شما موقت می باشد، بهترین نوع استخدام قرارداد کار موقت خواهد بود. برخی از کارمندان به دلیل اینکه با حقوق خود آشنایی ندارند، موقع بستن قرارداد، ضرر خواهند کرد. از این رو در ادامه سعی داریم به برخی از مهمترین نکات قرارداد کاری موقت اشاره کنیم.

قرارداد کار موقت چیست؟

حداقل حقوق 1402 | حداقل حقوق اداره کار 1402 برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مهمترین نکات قرارداد کاری موقت

در هنگام بستن قرارداد کاری در مدت معین، بهتر است به یک سری موارد به عنوان مهمترین نکات قرارداد کاری موقت توجه داشته باشید، چرا که همین امر باعث شفافیت حقوق بین کارفرما و کارمندان خواهد شد و به ضرر هیچ کدام از طرفین تمام نخواهد شد. مهمترین نکات قرارداد کاری موقت شامل موارد زیر می باشد:

ثبت دقیق اطلاعات هویتی افراد

یکی از ضروری ترین نکات قرارداد کاری موقت، ثبت دقیق مشخصات طرفین می باشد. در قرارداد کاری به مدت معین، ابتدا باید مشخصات کرفرما و کارمندان به صورت کامل درج شود. کارفرما باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، شماره ملی آدرس و تلفن را ارائه کند. در حالی که کارمندان و کارگران باید علاوه بر ارائه اطلاعات شخصی از جمله مواردی مانند وضعیت تأهل، وضعیت خدمت سربازی، تعداد فرزندان، تاریخ تولد و مدرک تحصیلی را نیز در قرارداد خود درج کنند. در پاراگراف اول قرارداد کاری موقت، مشخصات هویتی دو طرف درج خواهد شد. پاراگراف‌ های بعد مربوط به شرایط همکاری مانند سنوات حقوق و دستمزد می باشد.

ثبت مدت زمان قرارداد

ثبت نمودن مدت زمان قرارداد از دیگر نکات قرارداد کاری موقت است که باید به آن توجه شود. هدف از تنظیم قرارداد کاری موقت، این است که کارمندان به شکل موقت مشغول فعالیت شوند. لذا زمان شروع و پایان همکاری باید به طور مشخص در قرارداد کاری تعیین شود. حقوق و مزایای کارکنان در قرارداد کار موقت به صورت مشخص پرداخت خواهد شد. بنابراین همه موارد باید در قرارداد کاری در نظر گرفته شود.

 

برای کسب اطلاع از نحوه کنترل موجودی کالا روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

تعیین کردن موضوع قرارداد کاری با ذکر مدت معین

کارفرمایان باید در هنگام تنظیم قرارداد دقیقا تعیین کنند که چه وظایفی بر عهده کارمند و کارگر خواهد بود و آن را برای چه مدت تنظیم می‌ کند. این سوال ها باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود. علاوه بر این در هنگام مشخص کردن موضوع و محیط کار، از نوشتن جملات کلی پرهیز کنید و ماهیت کار و شغل خود را به شکل واضح ذکر نمایید. اگر مواردی مانند مدت زمان همکاری، حقوق و دستمزد و موضوع قرارداد به صورت روشن تعیین نشود، می توانید از امضای آن خودداری کنید.

تعیین حقوق و دستمزد به صورت واضح

برای هر فردی حقوق و مزایا اهمیت بیشتری از سایر شرایط همکاری دارد. وزارت کار و رفاه هر سال حداقل حقوق و مزایای کارمندان را مشخص می کند. شما نیز وظیفه دارید به عنوان کارفرما در قرارداد کاری خود حقوق و دستمزد را به عنوان یکی از مهمترین نکات قرارداد کاری موقت درج کنید. کارفرما نباید مواردی که از سوی اداره کار تعیین شده مانند از حق مسکن، سابقه کار و سایر مزایا را به میزان کمتری ثبت کند و این کار غیر قانونی خواهد بود.

مهمترین نکات قرارداد کاری موقت

درج دقیق ساعت کاری قرار داد

یکی دیگر از مهمترین نکات قرارداد کاری موقت، ثبت ساعات کاری کارکنان می باشد. شما به عنوان یک کارفرما برای اینکه در آینده دچار مشکل نشوید، باید ساعت کاری کارکنان خود را براساس قانون کار در قرارداد درج کنید. کارگران با اطلاع از شرایط و ساعات کاری خود می توانند بفهمند که در کدام مجموعه می توانند استخدام شوند یا نشوند.

 

برای کسب اطلاع از نحوه تراز آزمایشی چیست؟ روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مشخص کردن شهر محل فعالیت

در زمان تنظیم قرارداد کاری موقت، شما باید محل انجام کار و شهر محل فعالیت را ذکر کنید. نوشتن آدرس با جزئیات مهم نیست، همین که شهر محل همکاری خود را مشخص کنید کفایت خواهد کرد. در بعضی از شهرها کارمندان باید به مکان های دیگر مأموریت داشته باشند و همین امر باعث می شود که تعیین محل انجام کار ضروری باشد.

اشاره به تعهدات کامل کارگران و کارفرمایان

یکی دیگر از مهمترین کارهایی که در تعهدات کارفرما و کارمندان در می شود، ثبت جزئیات کامل تعهدات طرفین با یکدیگر می باشد. هر چیزی را که بر سر آن توافق کرده اید را باید به صورت دقیق ذکر کنید تا دچار مشکلات قانونی نشوید. کارگران و کارفرمایان باید در طول مدت قرارداد به تعهدات خود پایبند باشند.

تعیین تعطیلات و مرخصی ها

شما در فرم قرارداد خود باید وضعیت تعطیلی کارمندان و کارکنان و میزان مرخصی آنها را مشخص کنید. این کار باعث می شود که در آینده بتوانید با مشکل برنخورید. تعداد نسخه‌ های قرارداد نیز باید در قرارداد کار موقت ثبت شود. معمولاً یک نسخه قرارداد در اختیار کارفرما و کارگر و یک نسخه در اختیار اداره کار و رفاه قرار خواهد گرفت. فراموش نکنید که مهمترین عاملی که باعث نگه داشتن همکاری کارگر و کارفرما می شود، پایبندی به تعهدات می‌ باشد. بنابراین ذکر نکات مربوط به قرارداد کاری موقت می تواند باعث شفافیت حقوق هر کدام از طرفین باشد و باعث ایجاد اعتماد بین دو طرف خواهد بود.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات قرارداد کاری موقت پرداختیم. قرارداد کاری موقت یک نوع قرارداد است که در آن تاریخ شروع و اتمام همکاری و زمان امضای قرارداد تعیین می‌ شود. قراردادهای کاری موقت به شکل سه ماهه، شش ماهه و یک ساله بین کارگر و کارفرما تنظیم می شود.

در قرارداد کار موقت کارفرما باید تمام حقوق کارمندان را به طور کامل پرداخت نماید و حق ندارد زودتر از موعد آن را فسخ کند.  آشنایی با مهمترین نکات قرارداد کاری موقت بسیار اهمیت دارد و باعث می شود که طرفین نسبت به حقوق قانونی خود آگاهی لازم را داشته باشند. چنانچه شما عزیزان نسبت به مطالب این مقاله سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم