نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مانده مرخصی چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

مانده مرخصی چیست؟

آیا میدانید مانده مرخصی چیست؟ یکی از حقوق کارمندان برای استراحت یا ترک کار در طی روزهای هفته، گرفتن مرخصی می باشد و در تمام نقاط دنیا از آن استفاده می شود. در فرایند محاسبه مانده مرخصی کارمندان و کارگران، معمولاً به مرخصی استحقاقی و مبلغ بازخرید مرخصی توجه می شود. در حال حاضر در قوانین کار برای کارگران و کارمندان مرخصی های متفاوتی وجود دارد که برخی از مرخصی ها با حقوق و برخی بدون حقوق می باشد. تمامی کارگران و کارمندان مایلند که از مانده مرخصی خود اطلاعات کافی داشته باشند. از این رو در ادامه این مقاله از نرم افزار حسابداری طلوع پدیده در ارتباط با مانده مرخصی و شیوه محاسبه آن مباحثی را ارائه خواهیم کرد.

 منظور از مانده مرخصی چیست؟

مانده مرخصی یا مرخصی استحقاقی به مرخصی استفاده نشده اطلاق می شو. هنگام محاسبه کردن مانده مرخصی، کارگران می ‌توانند بخشی از مرخصی های استحقاقی خود را که هنوز از آنها استفاده نکرده اند، به سال بعد منتقل نمایند و معادل ریالی آن را بر اساس جدول عیدی کارگران و کارمندان دریافت نمایند.

بر اساس ماده ۶۶ قانون کار، کارمندان و کارگران فقط می‌ توانند ۹ روز از ذخیره مرخصی استفاده نشده خود را به سال بعد منتقل کنند و هر کارمند فقط می ‌تواند ۱۵ روز از مرخصی خود را ذخیره نماید. کارمندانی که ۱۲ ماه از سال فعالیت را داشته اند، می توانند از این ماده استفاده کنند. اگر کارمندی ۹ ماه سال در یک شرکت مشغول باشد، این قانون هرگز برای اجرای نخواهد شد.

برای اطلاع از حداقل حقوق 1402، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

یکی از مهمترین دلایل ایجاد انواع مرخصی افزایش کارایی و بهره‌ وری کارمندان بوده است و اگر کارمند از مرخصی استفاده نکند، ممکن است دچار آسیب جسمی و روحی شود. اگر کارگران و کارمندان از مانده مرخصی خود استفاده نکنند، می ‌توانند آن را به سال بعد منتقل سازند و معادل ریالی آن را از کارفرما دریافت کنند.

 منظور از مانده مرخصی چیست؟

 آشنایی با انواع مرخصی در قانون کار

مرخصی های مختلفی برای کارگران و کارمندان در قوانین کار پیش ‌بینی شده است. زمانی است که کارمند درخواست مرخصی دارد، اما کارفرما با وی مخالفت می‌ کند. در صورت عدم استفاده از مرخصی در پایان سال با سنوات، کارمند می تواند پول خود را معادل ۹ روز دریافت کند و کارفرما باید معادل آن را به حساب وی واریز نماید. انواع مرخصی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • مرخصی استعلاجی
  • مرخصی استحقاقی
  • مرخصی ساعتی
  • مرخصی ازدواج
  • مرخصی زایمان
  • مرخصی فوت اقوام درجه یک
  • مرخصی بین تعطیلی
  • مرخصی بدون حقوق
  • مرخصی حج

 چگونگی محاسبه مانده مرخصی

تا اینجا به این سوال که مانده مرخصی چیست؟ پاسخ دادیم. اما بهتر است که شما با نحوه محاسبه مانده مرخصی نیز آشنا شوید. برای محاسبه مانده مرخصی، کارگران باید در یک شرکت یا واحد یک سال کاری را طی کرده باشند. طبق قانون ماده ۶۶ قانون کار منتقل کردن ۹ روز از باقی مانده مرخصی برای افرادی که یکسال در آن شرکت مشغول بوده اند، فراهم است.نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

چنانچه یک شخص مدت زمان یک سال کمتر مشغول به کار بوده باشد، این امکان دارد  وجود دارد که آن را به سال بعد منتقل کنند. فرض کنید که ۱۳ روز از مرخصی سالانه فرد باقی مانده باشد و تنها ۹ روز آن به سال بعد قابل انتقال باشد. درچنین شرایطی، کارگر و کارمند فقط می تواند چهار روز آن را استفاده نماید.

پس از رای وحدت رویه با شماره 861-13/12/1387 و داشتن کلاسه پرونده 87/874 از هیات عمومی دیوان عدالت اداری کشور، فرمول محاسبه مرخصی در سال 1402 به این شکل است که صرفاً حقوق پایه ملاک محاسبه نمی باشد، بلکه مزایای دیگر از جمله حق مسکن نیز در حقوق پایه جمع خواهد شد و بر تعداد روزهای ماه تقسیم می شود و حاصل آن در تعداد روزهای مرخصی ضرب می شود. در واقع فرمول محاسبه به صورت زیر می باشد:

برای اطلاع از آشنایی با اصطلاحات پر کاربرد حسابداری، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

نرخ مرخصی مساوی با تعداد روزهای مرخصی ضربدر تعداد روزهای ماه ( 30 یا 31 روزه ) تقسیم بر میزان حقوق پایه یک روز + حق مسکن + بن کارگری + پرداخت هایی چون هزینه غذا و ایاب و ذهاب

 چگونگی محاسبه مانده مرخصی

 چگونگی محاسبه مانده مرخصی بر اساس قوانین کار

بر اساس ماده ۶۶ قانون کار ایران، هر کارگر یا کارمند این شرایط را دارد که مرخصی سالانه خود را ذخیره نموده و آن را به سال بعد منتقل کند. سپس مبلغ آن را به صورت مانده مرخصی دریافت نماید. در مجموع روال این گونه است که تا هنگامی که کارمند یا کارگر با شرکت مورد نظر قطع همکاری نکرده، مانده مرخصی به وی ارائه نمی ‌شود و تنها ۹ از مرخصی های استفاده نشده به سال بعد منتقل خواهد شد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

توجه داشته باشید چنانچه در شرایطی که بدون قطع همکاری در ارتباط با پرداخت مانده مرخصی توافق شود، این مانده بر حسب فرمول بازخرید مرخصی محاسبه و به صورت علی‌ الحساب به کارگر یا کارمند پرداخت خواهد شد. چگونگی مانده محاسبه بر اساس قانون کار به شکل زیر می باشد:

نرخ مرخصی مساوی با تعداد روزهای مرخصی ضربدر تعداد روزهای ماه (30 یا 31 روزه) تقسیم بر حقوق پایه یک روز کارگر + حق مسکن + پرداخت هایی چون ایاب و ذهاب و  هزینه غذا + بن کارگری

416 هزار و 65 تومان= 5 ×30 ÷ ( 1 میلیون تومان+ 850 هزار تومان + 650 هزار تومان)

 

خلاصه مطالب

در ایم مقاله به طور مفصل بررسی نحوه محاسبه مانده مرخصی پرداختیم و به این سوال بسیاری از افراد که مانده مرخصی چیست؟ پاسخ دادیم. کارگران و کارمندانی که در مجموعه های مختلف کار می کنند، پس از یکسال کار مداوم می ‌توانند مرخصی ۹ روز از سال را به سال بعد منتقل کنند و در پایان سال مالی، معادل ریالی آن را از کارفرما دریافت نمایند.

مانده مرخصی در خصوص کارمندان دولت نیز صدق می کند و در ماده ۷۳ آیین نامه مرخصی ها به آن پرداخته شده است. در این مقاله به فرمول محاسبه مانده مرخصی نیز اشاره کردیم. چنانچه در ارتباط با این سوال که مانده مرخصی چیست؟ سوال و ابهامی داشته باشید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات کافی را در اختیار شما عزیزان قرار دهند و شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

درباره نویسنــده
نویسنده
admin
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
سزار
مهمان
سلام وقت بخیر ممنون بابت توضیحات ولی این محاسبه درست و به نفع کارگر یا کارمند نیست اکثر کارفرمایان با مرخصی ها مخالفت میکنن و از جیبشون میره در ضمن نظارتی نـیـسـت
سزار
مهمان
سلام وقت بخیر ممنون بابت توضیحات ولی این محاسبه درست و به نفع کارگر یا کارمند نیست اکثر کارفرمایان با مرخصی ها مخالفت میکنن و از جیبشون میره در ضمن نظارتی نـیـسـت
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم