نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

تراز آزمایشی چیست؟

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

تراز آزمایشی چیست؟

آیا میدانید منظور از تراز آزمایشی چیست؟ تراز آزمایشی یکی از مفاهیم مهم حسابداری و مدیریت امور مالی می باشد که برای بررسی وضعیت کسب و کارها از آن استفاده می شود. تراز آزمایشی در  واقع نوعی گزارش از صورت های مالی حسابداری می باشد که فهرستی از نام و مانده حساب در دفتر کل ماند ثبت شده و در پایان ماه های مختلف تهیه می ‌شود. تراز آزمایشی با اهداف مختلفی آماده و پیاده‌ سازی می ‌شود و در این مطلب از طلوع پدیده سعی داریم در ارتباط با این مفهوم و تفاوت آن با ترازنامه نیز توضیحاتی را ارائه نماییم. پس تا انتها با ما باشید.

 منظور از تراز آزمایشی چیست؟

برخی از افراد این سوال را دارند که اساساً تراز آزمایشی چیست؟ و چه تفاوتی با صورت حساب مالی دارد؟ صورت حساب های مالی گزارش های هستند که فعالیت‌ های یک واحد اقتصادی را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌ دهند. برای تهیه کردن صورت مالی باید اصول حسابداری و استانداردهای مختلف را در نظر بگیرید. در واقع صورت های مالی نشان دهنده حقیقت وضعیت یک کسب و کار می باشد و گزارش دقیق و جامعی هستند که ارائه می شوند.

حداقل حقوق 1402 | حداقل حقوق اداره کار 1402 برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

اما تراز آزمایشی در واقع نوعی از گزارش حسابداری است و نمی‌ توان آن را بخشی از صورت مالی دانست. تراز آزمایشی در واقع فهرستی از مشخصات و مانده حساب های دفتر کل می باشد که در پایان دوره های مالی مختلف تهیه می شود تا میزان همه مانده حساب دفترهای کل در آن مورد آزمون و بررسی قرار بگیرد. در چنین شرایطی، حساب های دفتر کل را برای تهیه صورت های مالی مورد استفاده قرار می دهند. در صورتی که در تراز آزمایشی به این امر پی ببرند که توازن مانده حساب های دفتر کل وجود ندارد، نمی توان بر اساس آن صورت های مالی حسابی دقیقه تهیه نمود. در تراز آزمایشی ترتیب حساب ها بسیار اهمیت دارد و در فهرست گزارشات، ابتدا حساب دارایی سپس حساب بدهی و بعد از آن حساب سرمایه مالک لحاظ می گردد. اما تفاوت ترازنامه با تراز آزمایشی چیست؟ در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

 منظور از تراز آزمایشی چیست؟

 تفاوت ترازنامه و تراز آزمایشی چیست؟

ترازنامه از انواع صورت های مالی پرکاربرد می باشد که شرایط مالی کسب و کار را در پایان دوره مالی نمایش می دهد. ترازنامه ها دو حالت حسابی و گزارشی دارند. اما تفاوت ترازنامه و تراز آزمایشی چیست؟ در تراز آزمایشی حساب های موقت و دائم لحاظ می گردند، اما در ترازنامه تنها مانده حساب دائمی ارائه می شود. اما آیا می دانید هدف از ایجاد تراز آزمایشی چیست؟ در ادامه به توضیحاتی در ارتباط با هدف تراز آزمایشی و انواع آن ارائه خواهیم داد.

 هدف از تراز آزمایشی چیست؟

تا اینجا در ارتباط با این سوال که تراز آزمایشی چیست؟ توضیح دادیم. اما آیا می‌دانید که تراز آزمایشی با چه اهدافی تهیه می ‌شود؟ با توجه به اینکه تراز آزمایشی در پایان هر ماه ارائه می گردد و ترازنامه فقط در پایان دوره مالی آماده می شود، می‌ توان گفت هدف از تهیه و آماده سازی تراز آزمایشی، کنترل کردن مانده دفتر کل می باشد. در حالی که هدف ترازنامه بررسی وضعیت مالی یک شرکت در پایان یک دوره مالی خواهد بود.

مانده مرخصی چیست؟ برای آشنایی با این مفهوم روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

 آشنایی با انواع تراز آزمایشی

تراز آزمایشی در شکل های مختلفی ایجاد می شود. تراز آزمایشی انواع مختلفی شامل تراز آزمایشی دو ستونی، چهار ستتونی، شش ستونی و هشت ستونی دارد که در اشکال دیگر نیز تهیه خواهد شد.

تراز آزمایشی دو ستونی

ترازنامه آزمایشی دو ستونی یکی از ساده ترین انواع تراز آزمایشی است که در آن دو ستون بدهکار و بستانکار در دفتر حساب های کل قرار دارد. در این تراز آزمایشی ستون های دیگری مانند گروه نیز قرار دارد. اما در نهایت این دو ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابری داشته باشد و ستون های دیگر نیز برای ارائه اطلاعات دیگر اضافه کرد.

تراز آزمایشی چهار ستونی

تراز آزمایشی چهار ستونی علاوه بر داشتن ستون بدهکار و بستانکار، ستون گردش حساب را نیز دارد. در تمام ستون های آزمایشی درصد حساب های تراز آزمایشی یکی از مقادیر بدهکار یا بستانکار را در بر می‌گیرد. ترازنامه آزمایشی دو ستونی، هر دو ستون مقدار مقدار خواهند داشت. در تراز آزمایشی چهار ستونی ستونی اطلاعات به شکل صحیح وارد شود، جمع مانده دوستون گردش حساب نیز مانند ستون های بدهکار و بستانکار برابر خواهد بود.

آشنایی با انواع تراز آزمایشی

تراز آزمایشی شش ستونی

تراز آزمایشی شش ستونی نیز گردش حساب پیش از دوره را نشان می دهد. به این صورت که گردش حساب در یک بازه زمانی مشخص تهیه ‌می شود و برخلاف تراز دو ستونی و چهار ستونی است. اگر بخواهید تراز آزمایشی تاریخ یک ماه مثلا از ابتدای مرداد تا انتهای آن را تهیه کنید، باید دو ستون اول گردش گردش حساب از ابتدای سال تا اول مرداد را نشان دهد و در ستون بعدی گردش حساب اول مرداد تا آخر مرداد و دو ستون آخر نیز مانده حساب را نمایش دهند.

تراز آزمایشی هشت ستونی

تراز آزمایشی هشت ستونی مانند تراز آزمایشی 6 ستونی است، با این تفاوت که در ترازنامه هشت ستونی، اول مانده ابتدای دوره مالی که در آن حساب ها بسته خواهد شد، به دوره مالی جدید منتقل و در دو ستون جداگانه مجزا قرار داده می شوند. اطلاعاتی که در تراز هشت ستونی وجود دارد، به استفاده کنندگان تراز بسیار کمک می کند تا محاسبات دفتر کل را دقیق تر انجام دهند.

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی مفهوم تراز آزمایشی پاسخ دادیم. بسیاری این سوال را دارند که تفاوت ترازنامه و تراز آزمایشی چیست؟ و اساساً چه هدفی از تهیه آن وجود دارد؟ تراز آزمایشی در واقع لیسی ازمانده حساب دفتر کل است که در پایان ماه های مختلف تهیه می ‌شود تا از طریق آن بتوان مانده حسابهای دفتر کل را مورد آزمون قرار داد.

حساب های دفتر کل برای تهیه صورت حساب های مالی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در صورتی که در تراز آزمایشی تعیین می شود که توازن مانده حساب به چه میزان است. چنانچه شما در ارتباط با مفهوم تراز آزمایشی و انواع آن نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی هستید، می توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم