نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

دارایی ثابت چیست؟ + نقش آن در سازمان ها | طلوع پدیده

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

دارایی ثابت چیست؟ + نقش آن در سازمان ها | طلوع پدیده

دارایی ثابت چیست؟ دارایی ثابت یا fixed asset مجموعه املاک، ماشین آلات، تجهیزات و دیگر مواردی محسوب می شوند که در فرآیند کسب درآمد هر ارگان از آن ها استفاده می‌شود؛ به نوعی می‌توان گفت دارایی ثابت در هر کسب و کار در اصل همان کالاهای سرمایه‌‌ای هستند که هر سازمانی از آن ها بهره‌مند است.

دارایی های ثابت یک ارگان به قدری حائز اهمیت است که علاوه بر مشخص شدن دارایی ثابت به صورت کامل در ترازنامه‌های مالی شاخه ای از حسابداری با نام حسابداری دارایی ثابت در نظر گرفته شده تا صاحبین مشاغل و کسب و کار ها با استفاده از آن بتوانند خروجی بهترین برای ارزیابی میزان سرمایه موجود در کسب و کار خود داشته باشند.

ویژگی‌های دارایی ثابت در کسب و کار

زمانی که صحبت از دارایی‌های ثابت موجود در یک ارگان یا کسب و کار می شود همواره باید به نکاتی که به نوعی شاخصه اصلی این نوع از دارایی هستند توجه داشت که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • این نوع از دارایی بر خلافه دارایی‌‌های در جریان نقدشوندگی کمتری دارند، یعنی عموما به صورت مستقیم و در عرض مدتی کوتاه به پول تبدیل نمی‌شوند و تبدیل آن ها به پول نیازمند زمان بیشتری است.
  • دارایی ثابت عموما از مواردی اعم از ماشین آلات، خودرو و … تشکیل می‌شود.
  • این نوع از دارایی در فرآیند تولید و کسب درآمد نقش مستقیم و پر رنگی دارد.
  • گرچه این نوع از سرمایه سخت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود اما عموما این نوع از محصولات یا همان دارایی سرمایه‌گذاری تلقی می شود و در طول مدت زمان ممکن است فرد از طریق آن ها با رشد سرمایه خود مواجه گردد یا از سویی دیگر به دلایل مختلف مجبور به پرداخت هزینه های نگهداری یا استهلاک گردد.
  • در علم حسابداری دارایی ثابت از استهلاک دارایی نامشهود با نام amortization و و استهلاک دارایی مشهود با نام depreciation یاد می‌شود.

منظور از دارایی ثابت چیست؟

دارایی ثابت چند نوع دارد؟

به صورت کلی دارایی ثابت در علم حسابداری به دو دسته مشهود و غیر مشهود تقسیم می شود، تفاوت این دو دسته از دارایی ثابت همانطور که از واژ] های مشهود و غیر مشهود پیداست به ویژگی فیزیکی آن ها برمی‌گردد.

  • دارایی مشهود:

مجموعه دارایی های ثابتی اعم از ملک، ماشین آلات، تجهیزات، خودرو، مبلمان، منابع طبیعی و … را می توان از دسته منابع مشهود دانست.

گرچه عموم دارایی های مشهود ثابت نیازی به تعریف ندارند اما نکته ای که در مورد آن باید دانست بحث نقش مهم این نوع از دارایی در فرایند تولید یا کسب و کار یک مجموعه است؛ توجه داشته باشید این نوع از محصولات به نوعی علاوه بر اینکه کالای سرمایه ای محسوب می‌شوند شرایط کسب درآمد را هم برای صاحب کسب و کار فراهم می‌کنند.

  • دارایی نامشهود:

موارد اعم از حق انتشار، سرقفلی، برند، سابقه نام تجاری، هزینه های تاسیس و … را دارایی نامشهود ثابت می‌نامند.

منظور از دارایی نامشهود عدم وجود فیزیکی این نوع از دارایی هاست، معمولا این نوع از دارایی تا زمان از بین رفتن یک کسب و کار به فروش نمی‌رسد و همواره جزئی از آن مجموعه محسوب می‌گردد.

نکته: عموما تبدیل دارایی نامشهود ثابت به نقدینگی سخت تر از دارایی مشهود است.

برای مطالعه مقاله حداقل حقوق ۱۴۰۲ روی لینک کلیک کنید

 

تفاوت دارایی جاری با دارایی ثابت چیست؟

به صورت کلی تا به اینجا به بررسی این موضوع پرداختیم که دارایی ثابت و جاری دو نوع اصلی دارایی های هر کسب و کاری هستند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این دو نوع از دارایی دارای تفاوت‌هایی هستند، در ادامه اصلی ترین تفاوت های آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • دارایی های ثابت بر خلاف دارایی های جاری در کمتر از یکسال عموما به نقدینگی نمی‌رسند.
  • دارایی های ثابت همواره با مبحث رشد سرمایه‌ای کالا و از طرف دیگر با استهلاک مصرف همراه هستند.
  • معمولا هدف از بالا بردن دارایی ثابت افزایش درآمد یا تولید است.
  • دارایی ثابت ممکن است امری نامشهود مانند سرقفلی باشد.

حسابداری دارایی ثابت چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر شد موضوع دارایی های ثابت تا حدی حائز اهمیت است که در حال حاضر نوعی از حسابداری تحت عنوان حسابداری دارایی ثابت وجود دارد، اما وظیفه حسابداران در این نوع از حسابداری دقیقا چیست؟

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

  • محاسبه استهلاک دارایی‌های ثابت (برای مثال هزینه تعمیرات ماشین آلات و استهلاک آن به صورت جداگانه)
  • ثبت اسناد املاک در صورت نیاز به تعویض یا افزایش دارایی های ثابت یک مجموعه
  • طراحی کدینگ حسابداری برای دارایی های ثابت
  • ثبت و مکتوب کردن تمامی اسناد در زمان خرید دارایی های ثابت

انواع دارایی ثابت

اهمیت حسابداری دارایی ثابت چیست؟

دانستن میزان سرمایه موجود در هر کسب و کاری مسئله ای به شدت مهم برای صاحبین آن کسب و کار است، این در حالی است که اگر یک مجموعه نسبت به استخدام یک حسابدار برای امور دارایی ثابت بی‌توجه باشد به قطع نمی‌تواند ارزیابی درستی در میزان سرمایه در گردش خود داشته باشد.

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

علاوه بر این این نوع از دارای همواره هزینه‌هایی پیرامون خود دارد که ممکن است حجم دارایی کلی یک مجموعه را بیشتر یا کمتر کند. (برای مثال رشد قیمت برای افزایش دارایی و خرابی و نیاز به تعمیر برای کاهش دارایی) در نتیجه هزینه‌های پیرامونی این نوع از دارایی الزام دیگری برای استفاده از حسابداری دارایی ثابت می باشد.

خلاصه مطلب

در این مطلب به صورت مفصل به بررسی این مفهوم پرداختیم که دارایی ثابت چیست؟ دارایی ثابت در اصل تمامی داشته های غیر نقدی یک کسب و کار می باشد، این نوع از دارایی خود به دو بخش دارایی مشهود و غیر مشهود تقسیم می گردد؛ دارایی ثابت مشهود مواردی همچون ماشین آلات، املاک، و … هستند ه همانطور که از نام آن ها پیداست قابلیت مشاهده دارند، اما دارایی ثابت نامشهود مجموعه ای از دارایی هایی ماندد سرقفلی، حق انتشار، حق تولید، نام تجاری، نام برند و … هستند که علی‌رقم داشتن ارزش مادی قابلیت مشاهده ندارند و مشهود نیستند.

لازم است بدانید که دارایی های ثابت به طور کلی در کمتر از یکسال به پول نقد تبدیل نمی‌شوند، اما در مورد دارایی ثابت نامشهود مسئله کمی متفاوت است و زمانی که افراد برای تبدیل این نوع از دارایی باید صبوری کنند ممکن است خیلی بیشتر هم باشد، توجه داشته باشید که عموما دارایی ثابت نامشهود از سمت صاحبین کسب و کار به فروش نمی‌رسد و تا زمانی که یک کسب و کار پا برجاست این نوع دارایی هم وجود دارد؛ شما کاربران گرامی برای مشاوره حسابداری دارایی ثابت هم می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس برقرار کنید.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم