نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

سهام وثیقه چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

سهام وثیقه چیست؟

سهام وثیقه چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای شما نیز به وجود آمده باشد. سهام وثیقه در واقع سهامی است که برای جبران خسارت یک سازمان یا شرکت پیش‌بینی می‌شود و در شرایطی که مدیران عمداً یا سهواً دچار اشتباه و خطایی شوند و شرکت متضرر گردد، در این صورت سهام وثیقه تعریف می‌شود.

در واقع در سهام وثیقه یکسری راهکارها در نظر گرفته شده است که از طریق آن مدیران می‌توانند خسارت‌های مالی شرکت را جبران کنند. در این مقاله قصد داریم به این سؤال متداول که سهام وثیقه چیست؟ پاسخ دهیم و ویژگی‌ها و شرایط ایجاد آن را برای شما توضیح دهیم. پس تا انتهای این مقاله از طلوع پدیده با ما باشید.

منظور از سهام وثیقه چیست؟

👈 براساس قانون اصلاح تجارت، هر زمانی که یک فرد به عنوان مدیر در شخص منصوب می‌شود باید مبلغی از حساب خود را به عنوان سهام وثیقه به صندوق شرکت واگذار نماید، چرا که هنگامی که شرکت دچار زیان مالی می‌شود، باید بتواند خسارتی که ایجاد شده را از محل سهام وثیقه مدیرعامل شرکت جبران نماید. گفتنی است سهام وثیقه غیرقابل انتقال به افراد دیگر می‌باشد.

برای اطلاع از کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

👈تعداد سهام وثیقه مطابق با اساسنامه شرکت‌ها مشخص شده است و براساس این اساسنامه، میزان سهام دریافتی از مدیران نباید از حداقل مجموع سهامی که برای رأی در مجمع عمومی شرکت اخذ می‌شود، کمتر محاسبه گردد. مثلاً اگر حداقل سهام لازم در مجمع عمومی 30 سهام باشد، سهام وثیقه نباید کمتر از ۳۰ عدد برآورد و تعیین شود. همچنان که فعالیت‌های هرکدام از مدیران شرکت باعث خسارت برای شرکت شود، این خسارت بعداً از محل سهام وثیقه جبران خواهد شد. در حقیقت سهام وثیقه باعث می‌شود که سوء استفاده‌های احتمالی از سوی مدیران انجام نشود. اما شرایط سهام وثیقه چه مواردی هستند؟ در ادامه بیشتر ای موارد را توضیح خواهیم داد.

منظور از سهام وثیقه چیست؟

شرایط ایجاد سهام وثیقه چیست؟

👈تا اینجا به این سؤال پاسخ دادیم که سهام وثیقه چیست؟ اما شرایط دریافت سهام وثیقه برای مدیران چه می‌باشد؟ یکی از مهمترین نکاتی که باید بدانید این است که وجود سهام وثیقه برای همه مدیران شرکت الزامی می‌باشد. برخی از مدیران شرکت‌های سهامی فکر می‌کنند که در نظر گرفتن سهام وثیقه یک امر تشریفاتی است و به صورت پیش فرض تعداد سهام وثیقه را مدنظر قرار می‌دهند.

👈 اما تعداد این سهام براساس اساسنامه‌ها تعریف می‌شود و می‌تواند بیشتر از یک سهم تعیین گردد. مدیرعامل یک شرکت حتی می‌تواند سهام‌دار مجموعه نباشد. در چنین شرایطی الزام قانونی برای اینکه سهام وثیقه در اختیار شرکت قرار دهد یا خیر، نخواهد داشت و همه این موارد باید در اساسنامه‎‌ها تعیین شود.

👈یکی دیگر از شرایط سهام وثیقه این است که در صورتی سهام وثیقه در شرکت تنها یک سهم ‌باشد، شرایط مدیران را می‌توان به مرور بازبینی کرد. در صورتی که لازم است می‌توانید به کمک ایجاد تغییر در اساسنامه مقدار و شرایط سهام را تغییر دهید و مبلغ آن افزایش یا کاهش یابد.

شرایط ایجاد سهام وثیقه چیست؟

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

ویژگی‌های سهام وثیقه چیست؟

👈سهام وثیقه با انواع دیگر سهام تفاوت دارد و بهتر است که با ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید. در مجموع ویژگی‌های سهام وثیقه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

✅سهام وثیقه معمولاً ثبت نامی می‌باشد و مخصوص اعضای هیئت مدیره خواهد بود.

✅حداقل تعداد معین سهام را در اساسنامه تعیین می‌کنند و نباید کمتر از حداقل سهام ضروری برای داشتن حق رأی در مجمع عمومی شرکت باشد.

✅این نوع سهام قابل نقل و انتقال به دیگری نمی‌باشد، چرا که به عنوان وثیقه از مدیران دریافت می‌گردد و تا هنگامی که این سهام  آزاد نشود، هیچ گونه نقل و انتقال در دفتر ثبت سهام شرکت درج نخواهد شد.

✅این سهام مانند دیگر سهام عادی شرکت خواهد بود.

✅از سوی دیگر بازرس این سمئولیت را دارد که هر نوع تخلف یا مغایرت کهدر اساسنامه شرکت در مورد سهام وثیقه انجام شود را به مجمع عمومی ارجاع و گزارش دهد؛ تخلفاتی از جمله با ثبت نام نبودن سهام وثیقه و یا اینکه مدیر تعداد سهام وثیقه را براساس تعداد سهام عرضه شده اساسنامه ثبت نکرده باشد.

ویژگی‌های سهام وثیقه چیست؟

چه زمانی مدیران می‌توانند سهام وثیقه خود را افزایش دهند؟

در شریط زیر مدیران شرکت موظف‌اند که تعداد سهام ضروری برای سهام وثیقه را در طول مدت زمان یک ماه تکمیل یا تهیه کنند:

✅چنانچه در زمان منصوب شدن به عنوان مدیر شرکت، تعداد سهام لازم به عنوان سهام وثیقه را ارائه نداده باشد.

✅در شرایطی که تعداد سهام وثیقه در اساسنامه شرکت افزایش یابد.

✅در شرایطی که سهام وثیقه به شکل قهری به شخص دیگری واگذار گردد.

👈اگر مدیر پس از گذشت یک ماه میزان وثیقه اعلام شده را تعیین نکرده باشد، وی به عنوان مستعفی (یعنی استفاده اجباری و بدون نیاز به نظر دادگاه) محسوب خواهد شد و پس از برگزاری جلسه هیئت مدیره، بدون حضور وی این استعفانامه معتبر خواهد بود.

نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

آیا سهام وثیقه از مدیران دولتی دریافت می‌شود؟

👈برخی از مدیران دولتی در این خصوص سؤال دارند که آیا مدیران این شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نیز باید سهام وثیقه بدهند؟ از آنجاکه سرمایه شرکت‌های دولتی از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی تأمین می‌شود، سهام مدیریتی در این دسته از شرکت‌ها به عنوان سهام مالکان تلقی نمی‌شود و حق نقل و انتقال سهام از سوی مدیران وجود نخواهد داشت. از این رو سهام وثیقه مدیران شرکت‌های دولتی بیشتر تشریفاتی می‌باشد و از قوانین اصلاح تجارت که در مورد شرکت‌های سهامی خاص اجرایی می‌شود، پیروی نخواهد کرد.

آیا سهام وثیقه از مدیران دولتی دریافت می‌شود؟

خلاصه مطالب

در این مقاله به بررسی مفهوم سهام وثیقه پرداختیم. ممکن است این سؤال برای بسیاری از شما وجود آمده باشد که سهام وثیقه چیست؟ سهام وثیقه در واقع یک نوع سهام است که برای جبران خسارت هر یک از شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی پیش‌بینی می‌شود. زمانی که مدیران دچار خطا و اشتباهی می‌شوند و به وسیله آن شرکت دچار خسارت مالی می‌گردد، سهام وثیقه یکی از راهکارهای جبران خسارت می‌باشد. باید گفت که غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم شرایط و ویژگی‌های سهام وثیقه را به طور کامل بررسی کنیم. چنانچه شما عزیزان نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی در ارتباط با سهام وثیقه می‌باشید، می‌توانید با کارشناسان طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل ممکن یاری کنند.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نویسنده
admin
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم