نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

چرخه حسابداری چیست؟ + {اطلاعات جامع} | طلوع پدیده

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

چرخه حسابداری چیست؟ + {اطلاعات جامع} | طلوع پدیده

چرخه حسابداری چیست؟ این سوالی است که ممکن است برای همه افراد ایجاد شود. به همین دلیل در این مقاله از طلوع پدیده قصد داریم تا به طور کامل به پاسخ این سوال و نکات مربوط به آن بپردازیم.

به طور کلی به همه فعالیت‌هایی که در جهت ثبت رویدادهای مالی یک شرکت یا افراد حقیقی انجام می‌شود چرخه حسابداری می‌گویند. نکته حائز اهمیت این است که گزارش این رویدادهای مالی در زمان اتمام هر دوره مالی در صورت‌های مالی انجام می‌پذیرد. لازم به ذکر است که چرخه حسابداری با تجزیه و تحلیل همه رویدادهای مالی آغاز شده و تا تهیه تراز آزمایشی اختتامی ادامه دارد.

اهمیت چرخه حسابداری

حال که درباره مفهوم چرخه حسابداری گفتیم، بهتر است تا به اهمیت آن نیز بپردازیم. اهمیت یک چرخه حسابداری از این جهت است که افراد حسابدار را در ثبت رویدادهای مالی کمک می‌کند. هدف این کار این است که همه هزینه‌ها و درآمدهایی که در یک شرکت ایجاد شده در این صورت‌های مالی ثبت شود. به همین دلایل چرخه حسابداری را می‌توان یک معیار خوب برای تهیه یک صورت مالی صحیح دانست.

مراحل چرخه حسابداری

چرخه حسابداری دارای مراحل مشخصی است که باید از ابتدا تا انتهای آن طی شود. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به طور کامل به هر کدام از این مراحل بپردازیم.

🔶 مرحله 1: جمع آوری اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی

در مرحله اول لازم است تا ابتدا همه اطلاعات مالی از جمله همه فاکتورهای فروش و خرید و رسیدهای بانکی و همچنین ته چک‌ها جمع‌آوری شوند. این مدارکی که در این مرحله جمع‌آوری می‌گردد، جزو یکی از مهم‌ترین مراحل چرخه حسابداری تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که در این مرحله شما نمی‌توانید از رسیدها و فاکتورهای صوری استفاده کنید. استفاده از این فاکتورهای صوری شما را با عواقب منفی بسیاری در مواردی مانند رد دفاتر، محرومیت از معافیت‌های مالیاتی و … روبرو خواهد کرد.

برای اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

🔶 مرحله 2: تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و تنظیم سند حسابداری

در مرحله تجزیه و تحلیل متوجه می‌شوید که حسابی که در حال بررسی آن هستید، بر اساس مبادله افزایش یا کاهش داشته است. پس از آن قواعد بستانکاری یا بدهکاری و تعیین میزان آن مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که تجزیه و تحلیل اسناد مالی صرفا با هدف اندازه‌گیری آثار مالی هر رویداد بر دارایی شرکت است.

🔶 مرحله 3: ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه

دفتر روزنامه شامل یک شرح کوتاه و مختصر درباره مبادله است. در این مرحله ابتدا بدهکاری و سپس بستانکاری در دفتر روزنامه ثبت می‌گردد. لازم به ذکر است که این دفاتر روزنامه پس از تکمیل به صورت پلمپ شده در اختیار سازمان‌ها قرار خواهد گرفت. این نکته نیز حائز اهمیت است که همه اسنادی که در دفتر روزنامه نوشته می‌شوند، باید به ترتیب تاریخ وقوع باشد.

 

🔶 مرحله 4: انتقال اطلاعات مالی از دفتر روزنامه به دفتر کل

پس از اینکه موارد مالی را در دفتر روزنامه ثبت کردید، می‌بایست بدهکاری‌های آن را به بدهکاری‌های حساب‌های دفتر کل و همچنین بستانکاری‌های دفتر روزنامه به بستانکاری‌های حساب دفتر کل منتقل کنید.

🔶 مرحله 5: تهیه تراز آزمایشی

تراز آزمایشی شامل لیستی از همه حساب‌هایی است که در دفتر کل وجود دارد. در تراز آزمایشی اختلاف میان قسمت بدهکاری و بخش بستانکاری مشخص شده و قابل مشاهده است.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی طلوع پدیده

برای اطلاع از نحوه شناسه کالا و خدمات چیست؟ {تعاریف و کاربرد}، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

🔶 مرحله 6: اطلاع از حساب‌های دفتر کل

بعد از اتمام هر ماه حسابدارها می‌بایست ترازهای آزمایشی دفتر کل را انجام داده تا تساوی گردش عملیات و مانده حساب کل و معین و همچنین آزمون گردش عملیات حساب با جمع بخش بدهکاری و بستانکاری دفتر روزنامه قابل بررسی باشد.

🔶 مرحله 7: تهیه تراز آزمایشی اصلاحی

زمانی که جمع قسمت بدهکاری و بستانکاری با یکدیگر برابر نباشد، آنگاه تراز آزمایشی شما دارای اشتباهاتی است. این اختلاف پیش آمده احتمالا نتیجه خطا در زمان ثبت حساب‌ها و یا هزینه‌های آن‌ها است. در این صورت باید نسبت به تهیه تراز آزمایشی جدید و اصلاح شده اقدام کنید.

🔶 مرحله 8: حساب‌های موقت را ببندید

به طور کلی به حساب‌های درآمد و هزینه حساب‌های موقت می‌گویند. مرحله بعدی که در چرخه حسابداری وجود دارد مربوط به بستن این حساب‌های موقت است. منظور از بستن حساب همان کاهش مبلغ حساب موقت است تا زمانی که مانده آن به صفر برسد.

🔶 مرحله 9: تهیه صورت‌های مالی

یکی از مهم‌ترین مراحلی که در چرخه حسابداری وجود دارد، تهیه صورت‌های مالی است.

🔶 مرحله 10: تهیه تراز آزمایشی اختتامیه

آخرین مرحله‌ای که در چرخه حسابداری وجود دارد تهیه تراز آزمایشی اختتامیه است. همه مراحلی که تا به اینجا گفته شد، در تراز آزمایشی اختتامیه اعمال شده و همین موضوع، حسابدارها را مطمئن می‌کند که یک چرخه حسابداری درست را طی کرده‌اند. لازم به ذکر است که در تراز آزمایشی اختتامیه فقط دارایی، بدهی و حساب سرمایه موجود است.

مراحل چرخه حسابداری

خلاصه مطلب

در این مقاله از طلوع پدیده به پاسخ سوال چرخه حسابداری چیست؟ و مراحل و نکات مربوط به آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که به همه فعالیت‌هایی که در جهت ثبت رویدادهای مالی یک شرکت یا افراد حقیقی انجام می‌شود چرخه حسابداری می‌گویند. لازم به ذکر است که چرخه حسابداری با تجزیه و تحلیل همه رویدادهای مالی آغاز شده و تا تهیه تراز آزمایشی اختتامیه ادامه دارد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

همچنین شما متوجه شدید که چرخه حسابداری حاوی 10 مرحله است که به ترتیب شامل جمع آوری اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی، تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و تنظیم سند حسابداری، ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه، انتقال اطلاعات مالی از دفتر روزنامه به دفتر کل، تهیه تراز آزمایشی، اطلاع از حساب‌های دفتر کل، تهیه تراز آزمایشی اصلاحی، بستن حساب‌های موقت، تهیه صورت‌های مالی و تهیه تراز آزمایشی اختتامیه می‌شود.

اگر پس از خواندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره چرخه حسابداری داشتید، می‌توانید با کارشناسان موسسه طلوع پدیده تماس گرفته و ابهامات خود را با آنان در میان بگذارید.

برای دانلود PDF مقاله چرخه حسابداری چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم