نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت

بسیاری این سؤال را دارند که مالیات بر دارایی چیست؟ و اساساً به چه مواردی تعلق می‌گیرد؟ همانگونه که می دانید یکی از مهمترین مالیات‌های مستقیم، مالیات بر دارایی می‌باشد که به منابع ثروت خالص افراد و دارایی‌های وی تعلق می‌گیرد. این مالیات در برخی از کشورهای دنیا با توجه به شرایط مشخص به میزان دارایی‌های تعلق می‌گیرد تعلق گرفته و محاسبه می‌گردد.

قانون مالیات بر دارایی در ایران از سال ۱۳۶۶ برای دارایی‌های مختلف افراد تعریف شد. از آنجا که برخی در ارتباط با این سؤال که مالیات بر دارایی چیست؟ سؤال دارند، در این مطلب این نوع دارایی و نرخ مالیات برای این گروه از افراد را بررسی می‌کنیم.

منظور از مالیات بر دارایی چیست؟

👈 مالیات بر دارایی در واقع نوعی ثروت است که بر دارایی خالص یک فرد تعلق می‌گیرد. این مالیات برخلاف مالیات بر درآمد عادی که از درآمد یک سال فرد کسر می‌شود، محابه می گرد. برای محاسبه مالیات بر دارایی دولت باید همه سوابق دارایی افراد را در اختیار داشته باشد. این سوابق مربوط به وسایل نقلیه و املاک، اوراق فرضه، سهام و وجوه نقد می‌باشد. اگر همه این دارایی‌ها از یک آستانه معینی بیشتر باشند، فرد باید مالیات بر ثروت خود را بپردازد.

👈 مالیات بر دارایی با نام مالیات بر سهام یا مالیات بر ثروت و سرمایه نیز شناخته می‌شود و به ثروت افراد تعلق دارد و و از آنجا که این مالیات معمولاً به ارزش خالص شخص تعلق می‌گیرد و نوعی بدهی می‌باشد، شامل پول نقد، دارایی‌های ثابت، اتومبیل شخصی، برنامه بازنشستگی، صندوق پول، مسکن دارای مستأجر و سپرده‌های بانکی می‌شود. اما در ادامه لازم است به انواع مالیات بر دارایی و توضیحاتی در ارتباط با آن اشاره کنیم.

منظور از مالیات بر دارایی چیست؟

آشنایی با انواع مالیات بر دارایی

👈 مالیات بر دارایی بر اساس دارایی‌های خالص افراد به آنها تعلق می‌گیرد و ارزش متفاوتی دارد. از این رو این نوع مالیات در کشورهای مختلف به یک شکل پرداخت نمی‌شود/ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کشور ما پنج گروه مشمول مالیات بر درآمد دارایی هستند.

برای اطلاع از نحوه کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 مالیات سالانه مربوط به املاک

👈 مالیات بر املاک غالباً بر ملک‌هایی که گران قیمت و لوکس هستند وضع می‌شود. در چنین شرایطی که واحدهای مسکونی که ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان دارند، باید مالیات بر مسکن خود را بپردازند و به ملک آنها مالیات تعلق خواهد گرفت. مثلاً صاحب خانه‌ای که ارزش 15 میلیاردی دارد، باید مبلغی حدود 5 میلیون تومان در سال به سازمان امور مالیاتی بپردازد.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی طلوع پدیده

 مالیات بر دارایی خانه‌های خالی

👈 براساس قانونی که در سال 94 برای عدم احتکار ارائه مسکن و املاک تصویب شد، خانه‌های خالی بعد از یک سال باید مالیات خود را بپردازند. در این قانون همه واحدهای تجاری و مسکونی در شهرهای بزرگ، که بیش از یک سال خالی باشند، باید مالیات بر مستغلات خالی را بپردازند.

مالیات اراضی بایر

👈 این نوع از مالیات بر دارای به زمین‌های بلااستفاده تعلق می‌گیرد. به این صورت که مالکانی که اراضی خود را بدون استفاده گذاشته‌اند، باید حتماً مالیات آن را پرداخت کنند. نرخ مالیات برای زمین‌هایی که 2 تا 4 سایر بایر مانده، 2 درصد، برای زمین‌هایی که بیش از 5 سال بایر مانده‌اند، 5 درصد و برای اراضیی که کاربری مسکونی دارند، 12 درصد خواد بود.

برای اطلاع از نرم افزار حسابداری اندروید، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

مالیات مربوط به حق تمبر

👈 مالیات بر حق تمبر، هزینه‌های است که برای الصاق و ابطال تمبر تعیین می‌شود. افرادی که به دنبال جواز کسب هستند، باید برای رسمی کردن اسناد خود مالیات بر تمبر را بپردازند.

 مالیات مربوط به ارث

👈 بسیاری سؤال دارند که مالیات بر ارث به عنوان زیر مجموعه مالیات بر دارایی چیست؟ این مالیات بعد از فوت افراد محاسبه شده و به وراث تعلق می‌گیرد. البته پیش از نهایی شدنان باید معافیت‌های مالیاتی نیز محاسه شود تا از مالیات بر ارث حذف گردد. از جمله مالیات بر ارث می‌توان به هزینه مربوط به کفن و دفن و بدهی‌های متوفی اشاره کرد.

مشاوره مالیاتی رایگان شرکت طلوع پدیده

👈 در سال 1381 اصلاحات متعددی در قانون مالیات کشور انجام شد و سه مورد اول از قانون مالیات بر دارایی حذف شدند و در حال حاضر مالیات بر حق تمبر و مالیات وراثت در مالیات بر دارایی لحاظ می‌شوند. موارد دیگر به طور کامل حذف نشده‌اند، بلکه در اصلاحیه جدید نیز محاسبه می‌گردند.

 آشنایی با انواع مالیات بر دارایی

میزان مالیات بر دارایی چقدر است و چگونه محاسبه می‌گردد؟

👈 همانگونه که اشاره شد در حال حاضر در کشور ما تنها مالیات بر ارث و مالیات بر تمبر وجود دارد و سایر انواع مالیات بر دارایی حذف شده‌اند. درصد مالیات بر دارایی در کشور از سال ۸۴ سال ۹۶ حدوداً چیزی بین ۵ و ۶ درصد بوده است و مقدار آن اکثر 5.7 تعیین می‌شود.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 مالیات بر دارایی به چه چیزهایی تعلق می‌گیرد؟

👈 در کشور ایران قانون مالیات بر دارایی، به سرمایه‌های مختلفی تعلق گرفته از جمله اموال جمع‌آوری شده و املاک یا دارایی‌های شخصی به عنوان اقامتگاه اصلی فرد تعیین می‌شوند که در این صورت علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد، مشمول مالیات بر دارایی نیز خواهند بود. اما همانگونه که اشاره شد در کشور ایران دارایی‌ها در صورتی که از طریق وراثت قابل انتقال باشند، مشمول مالیات خواهند شد. اگر اموال شما مشمول قانون مالیات بر دارایی هستند، علاوه بر سایر مالیات‌ها باید مانند مالیات بر درآمد باید مالیات در دارایی خود را نیز بپردازید.

 مالیات بر دارایی به چه چیزهایی تعلق می‌گیرد؟

خلاصه مطالب

در این مقاله به این سؤال که مالیات بر دارایی چیست پرداختیم. بسیاری اطلاع کافی از انواع مالیات مستقیم ندارند و نمی‌دانند که از اساساً مالیات بر دارایی چیست؟ همانگونه که می‌دانید مالیات بر دارایی به منابع ثروت خالص فرد تعلق می‌گیرد و این مالیات از مالیات بر درآمد که در یک سال پرداخت می‌شود، متمایز می‌باشد.

این مالیات از طریق محاسبه تمام دارایی‌های افرادی از جمله سهام، اوراق قرضه، املاک و وسایل نقلیه و وجوه نقدی محاسبه می‌شود و اگر همه دارایی‌ها از یک حد معین بیشتر باشند، شخص باید مالیات بر ثروت خود را بپردازد. چنانچه در ارتباط با مطالب این مقاله و در ارتباط با این سؤال که مالیات بر دارایی چیست؟ نیازمند اطلاعات تکمیلی هستید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما عزیزان را راهنمایی کنند.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
نکات مهم تامین اجتماعی برای حسابداران 1402 + تجربیات | زرافشان
مهمان
[…] اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه […]
نکات مهم تامین اجتماعی برای حسابداران 1402 + تجربیات | زرافشان
مهمان
[…] اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه […]
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم