نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

معادله حسابداری چیست؟ + کاربردها | طلوع پدیده

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

معادله حسابداری چیست؟ + کاربردها | طلوع پدیده

شاید برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که معادله حسابداری چیست؟ و در فرآیند حسابرسی مالی چه کاربردی دارد؟ معادله حسابداری یکی از مهمترین واژگان در حسابداری است که نام دیگر آن معادله ترازنامه و معادله اساسی حسابداری نیز می‌باشد. باید بگوییم که پایه همه معادلات حسابداری، معادله ترازنامه می‌باشد و اطلاعات در ترازنامه سازمان پشتیبانی خواهند شد.

در واقع معادله حسابداری این ضمانت را ایجاد می‌کند که هر دو سمت معادله به صورت متوازن و برابر باقی بماند. آشنایی با فرمول معادله حسابداری بسیار اهمیت دارد و در این معادله حقوق صاحبان سهام به علاوه بدهی‌ها برابر با دارایی می‌باشد. از آنجا که بسیاری این سؤال را دارند که منظور از معادله حسابداری چیست؟ و چه محدودیت‌هایی در محاسبه وجود دارد؟ در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد و همچنین به تأثیر رویدادهای مالی بر این نوع معادله نیز اشاره می‌کنیم.

آشنایی با مفهوم معادله حسابداری

👈 معادله حسابداری پایه همه معادلات در حسابرسی مالی می‌باشد و توسط اطلاعات موجود در ترازنامه سازمان پشتیبانی خواهد شد. این معادله که نام دیگر آن معادله اساسی حسابداری است، تضمین می‌کند که ترازنامه متعادل باقی خواهند ماند. در واقع به این معنی که هر ورودی در سمتی از معادله برابر با ورودی دیگر در سمت معادله دیگر خواهد شد.

👈  برای بررسی فرمول معادله حسابداری باید ابتدا با مفهوم سرمایه و دارایی آشنا شوید. در حسابداری ب انواع منابع اقتصادی که در مالکیت یک شرکت قرار دارند، دارایی گفته می‌شود. این دارایی ممکن است مشهود باشد مانند کالا، زمین، املاک و مستغلات، وجوه نقد و .. و یا دارایی‌های غیر قابل مشاهده مانند سرقفلی، حق امتیاز و مطالبات باشند، در مالکیت سازمان خواهند بود و از یک منبع تأمین شده است. این منبع می‌تواند سود سهامداران سازمان یا سرمایه صاحب آن را در برکیرد و یا وام و اعتبار از اشخاص و شرکت‌های دیگر می‌باشد.

برای اطلاع از نحوه کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

👈 معادله حسابداری در واقع رابطه مستقیم بین میزان دارایی و منابع تأمین آنها است. دارائی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه‌ها عناصر معادله حسابداری می‌باشند و رابطه‌ای که بین آنها برقرار است به شکل زیر است:

بدهی + سرمایه = دارایی

👈  معادله حسابداری در واقع مشخص می‌کند که دارایی شرکت با مجموع بدهی‌ها و سرمایه شرکت مساوی می‌باشد و حسابدارها در هر مقطع می‌توانند گزارشی از برابری معادله برای مدیران شرکت ارسال کنند. این گزارش که برای وضعیت مالی شرکت در تاریخ مشخص، تعیین شده است، همان ترازنامه می‌باشد. معدله حسابداری در ارائه گزارشات مالی و تهیه ترازنامه تعیین می‌شود و توازن و برابری ظرفیت بدهکار و بستانکار از طریق این معادله به دست خواهد آمد.

 آشنایی با مفهوم معادله حسابداری

تأثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری چیست؟

👈 تا اینجا در رابطه با این سؤال که معادله حسابداری چیست؟ توضیح دادیم. اما ممکن است بسیاری از مدیران شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار این سؤال را داشته باشند که رویدادهای مالی بر روی معادله حسابداری چه تاثیری دارد؟

تنظیم اظهارنامه مالیاتی طلوع پدیده

👈 در ابتدا باید بگوییم که رویدادهای مالی که در ماهیت یک کسب و کار وجود دارند، ممکن است مالی باشد یا نباشد. فعالیت‌هایی که حداقل بر یکی از طرفین معادله از جمله بدهی و سرمایه یا دارایی تأثیرگذار باشند، رویداد مالی نامیده می‌شوند. هر رویداد مالی که در سازمان به وجود می‌آید، باید به شکل جداگانه‌ای تجزیه و تحلیل شود و اگر بر معادله حسابداری مؤثر باشد ، از طریق سازمان ثبت شود.

برای اطلاع از نرم افزار حسابداری اندروید، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

👈  هریک از رویداد مالی می‌توانند بر هر دو سوی معادله حسابداری اثرگذار باشد، به این شکل که اگر در یک دارایی افزایش وجود دارد، در عوض باید دارایی دیگر کاهش یابد یا یک بدهی به وجود بیاید و یا سرمایه زیاد شود. رویداد مالی اگر فقط بر روی یک سمت معادل اثرگذار باشد، در این حالت مثلاً اگر چکی از مشتری دریافت گردد، حساب اسناد دریافتنی در سمت دیگر معادل حتماً افزایش خواهد داشت و حساب‌های دریافتنی در سمت دیگر معادله کاهش می‌یابد. در واقع باید توجه کنید که دو طرف معادله حسابداری باید حتماً پس از انجام هر رویداد مالی برابر شود.

تأثیر رویدادهای مالی بر معادله حسابداری چیست؟

محدودیت معادله حسابداری چیست؟

👈  تا اینجا به این سؤال که معادله حسابداری چیست؟ و تأثیر رویدادهای مالی آن چگونه می‌باشد؟ پاسخ دادیم. اما یکسری محدودیت‌ها در معادله حسابداری وجود دارد. محدودیت‌های معادله حسابداری آنجا است که شما نمی‌توانید معیار مشخصی برای عملکرد خوب یا بد برای سازمان ارائه کنید.

مشاوره مالیاتی رایگان شرکت طلوع پدیده

👈 برای تشخیص عملکرد درست و بهینه سازمان، سرمایه گذاران و مدیران باید اعداد را به صورت مناسب تجزیه و تحلیل کرده و تصمیمات درستی در مورد بازدهی سازمان و مقدار سرمایه برای سوددهی بیشتر در بلند مدت لحاظ ‌کنند. خوب است بدانید که معادله حسابداری به ثبت معادلات رویدادهای مالی به صورت دقیق و مناسب کمک می‌کند. اما در صورت متعادل بودن هیچ تضمینی برای حذف اشتباهات وجود ندارد.

برای اطلاع از نرم افزار حسابداری صنفی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

 محدودیت معادله حسابداری چیست؟

 خلاصه مطلب

همانگونه که می دانید یکی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی که در علم حسابداری وجود دارد، معادله حسابداری است. بسیاری از افراد در ارتباط با اینکه معادله حسابداری چیست؟ سؤال و ابهام دارند. در این مطلب شما را با محدودیت‌های کاربرد معادله حسابداری و مفهوم و عناصر آن توضیحاتی ارائه کردیم. معادله حسابداری در زندگی همه اشخاص نیز کاربرد دارد و می‌توانید همیشه از آن برای متعادل کردن همه رویدادها استفاده کنید.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

همانگونه که اشاره شد معادله حسابداری توسط اطلاعات موجود در سازمان پشتیبانی خواهد شد و این نوع معادله تضمین می‌کند که یک معادله متعادل برقرار بماند. در واقع در محاسبات مالی، سمتی از معادله باید یک توازن با سمت دیگر نیز داشته باشد. چنانچه شما عزیزان در ارتباط با این سؤال که معادله حسابداری چیست؟ نیازمند راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر هستید، می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در صفحه اصلی با کارشناسان مجموعه طلوع پدیده تماس بگیرید تا شما عزیزان را در ارتباط با این موضوع یاری نمایند.

 

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید. 

درباره نویسنــده
نویسنده
admin
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم