نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 {آخرین مهلت}

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 {آخرین مهلت}

راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 اکثر افرادی که مودی مالیاتی هستند، به دنبال راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشند. به همین دلیل در این مقاله از طلوع پدیده قصد داریم تا به آموزش نحوه پر کردن و یا تنظیم اظهارنامه مالیاتی بپردازیم.

 

همانطور که می‌دانید شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی دارند، باید مالیات پرداخت کنند. این دسته از افراد نیاز است تا مالیات خود را به دو روش خوداظهاری و علی الراس به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. روش خوداظهاری اینگونه است که اشخاص حقیقی و حقوقی مدارک موردنیاز را برای محاسبه مالیات به سازمان ارائه داده و این کار بدون دخالت کارشناسان مختلف مالیاتی صورت می‌گیرد. در سوی دیگر روش علی الراس به این حالت است که کارشناس مالیاتی، مالیات مربوط به فعالیت افراد را محاسبه کرده و آن را اعلام می‌کند.

اگر شما نیاز دارید تا درباره موضوعات مربوط به تنظیم اظهارنامه مالیاتی بیشتر بدانید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه طلوع پدیده تماس بگیرید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مفهوم “اظهارنامه مالیاتی” در کارنامه مالی سالانه کاری یک شرکت یا اشخاص حقیقی که مشمول پرداخت مالیات هستند خلاصه می‌شود. در این اظهارنامه همه رویدادهای مالی شرکت یا افراد به ترتیب زمان وقوع ثبت شده که میزان مالیاتی که برای آن باید به دولت پرداخت شود محاسبه می‌گردد.

لازم به توجه است که برای اخذ مالیات مراحل مشخصی وجود دارد. مراحل گرفتن مالیات از راه ارائه اظهارنامه مالیاتی به این روش است که در ابتدا اشخاص یا شرکت‌ها مدارک خوداظهاری را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و سپس این مدارک توسط کارشناسان مالیاتی مربوطه بررسی می‌شود. در نهایت این کارشناسان مقدار مالیات تعیین شده را به آن‌ها اعلام می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر در اظهارنامه ارائه شده تخلفاتی صورت بگیرد، مامورین مالیاتی برای محاسبه مالیات نمی‌توانند به آن رجوع کنند.

برای اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

همچنین این نکته هم گفتنی است که ارائه اظهارنامه مالیاتی دارای امتیازاتی نیز می‌باشد. این بدان معنا است که اگر شرکت‌ها یا اشخاص مشمول پرداخت مالیات به مدت سه سال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارائه داده و مدارک آن‌ها نیز مورد تایید باشد، در این صورت برای دفعات بعدی مالیات آن‌ها با تخفیف محاسبه خواهد شد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی

همانطور که می‌دانید در گذشته ارائه اظهارنامه مالیاتی به صورت دستی بوده است. منظور از دستی اینگونه بود که فرم‌های اظهارنامه توسط مودیان خریداری شده و توسط آن‌ها تکمیل می‌شد. اما در حال حاضر سازمان امور مالیاتی سامانه‌ای را برای ارائه اظهارنامه مالیاتی راه‌اندازی کرده است. شما امروزه می‌توانید با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir اظهارنامه مالیاتری را دریافت و آن را به صورت آنلاین تکمیل کنید. در ادامه این بخش از مقاله قرار است تا به طور کامل به راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی و مراحل آن بپردازیم:

تنظیم اظهارنامه مالیاتی طلوع پدیده

برای اطلاع از نحوه حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی ابتدا وارد سایت tax.gov.ir شده و ثبت‌نام خود را انجام دهید. بعد از اینکه اطلاعات شما در سایت تایید شد، پرونده مالیاتی شما در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده و کد اقتصادی برای شما تعیین می‌گردد.

در این مرحله باید نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را از سایت tax.gov.ir و با ارائه نام کاربری و رمز عبور دانلود و نصب کنید.

راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی را در نرم افزار مطالعه کرده و در نهایت اطلاعات خود از جمله نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت‌نام را وارد کنید.

در مرحله بعد باید اطلاعات درخواستی فرم را مانند اطلاعات حسابداری خود، ترازنامه و سود و زیان را در اظهارنامه خود وارد کنید. در نهایت پس از تکمیل اطلاعات و رفع اختلاف ترازنامه و همچنین تعیین و درج اقلام معاف، اظهارنامه را بررسی کرده و مبلغ درآمد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده را به همراه گزارش فصلی تطبیق دهید.

پس از اینکه مراحل قبل را طی کردید، به مرحله برگ تشخیص و برق قطعی مالیات خواهید رسید. لازم به ذکر است که در زمان برگ تشخیص می‌توانید اعتراض خود را ثبت کنید، اما اگر برگ قطعی مالیات براش شما صادر شود، شما ملزم به پرداخت مالیات خواهید بود و هیچ حق اعتراضی برای شما پذیرفته نیست.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی

🔶 به طور کلی بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیر ماه است.

🔶 منظور از سال مالیاتی یک سال هجری شمسی بوده که از ابتدای فروردین هر سال آغاز شده و به اسفند ماه همان سال منتهی می‌شود. اما اگر سال مالیاتی به هر دلیلی با سال مالیاتی رسمی کشور (سال شمسی) تطابق نداشت، مبنای تعیین میزان مالیات، سال مالی شرکت خواهد بود.

برای اطلاع از نحوه دستورالعمل پرداخت حق بیمه + قوانین ۱۴۰۲ با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

🔶 لازم به ذکر است که افراد یا شرکت‌ها می‌توانند حداکثر تا یک ماه پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی خود، اشتباهات خود را در آن اصلاح کنند.

🔶 این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر اشخاصی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مشخص شده ارائه نکنند، از سوی سازمان امور مالیاتی به پرداخت جریمه تا 30 درصد از مالیات پرداخت نشده ملزم می‌شوند.

🔶 این مساله نیز گفتنی است که نداشتن فعالیت مالی در شرکت، دال بر ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی نیست و همه افراد و شرکت‌هایی که مشمول پرداخت مالیات هستند، در هر صورتی باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارائه دهند.

زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی

خلاصه مطلب

ما در این مقاله از طلوع پدیده به راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی و نکات مربوط به آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که در اظهارنامه مالیاتی همه رویدادهای مالی شرکت یا افراد به ترتیب زمان وقوع ثبت شده که میزان مالیاتی که برای آن باید به دولت پرداخت شود محاسبه می‌گردد.

مشاوره مالیاتی رایگان شرکت طلوع پدیده

برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی ابتدا باید در سایت tax.gov.ir ثبت‌نام کرده تا پس از تایید اطلاعات شما، پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده و کد اقتصادی برای شما تعیین گردد. پس از آن نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را از سامانه دانلود کرده و راهنمای تکمیل اظهارنامه را در آن مطالعه کنید. سپس فرم را طبق راهنما پر کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی تا پایان تیر ماه است. اگر پس از خواندن این مقاله هر سوالی درباره راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی داشتید، می‌توانید آن‌ها را با کارشناسان ما در نرم افزار حسابداری طلوع پدیده مطرح کنید.

برای دانلود PDF مقاله راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی روی لینک کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی + راهنمای مراحل | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 {آخرین مهلت} با ما در طلوع پدیده همراه […]
نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی + راهنمای مراحل | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از راهنمای تنظیم اظهارنامه مالیاتی 1402 {آخرین مهلت} با ما در طلوع پدیده همراه […]
ثبت دیدگاه

جستجو کنید ...

محصولات جدید

8%
راه اندازی کسب و کار شخصی برای برنامه نویسان
تومان
1,100,000
1,200,000
آموزش Api نویسی با Nodejs
تومان
656,000
تست نفوذ با کالی لینوکس | PWK
تومان
80,000
آموزش NPM برای جاوا اسکریپت
تومان
4,560,000
آموزش کاربردی Vscode | مقدماتی تا پیشرفته
تومان
180,000
آموزش شبکه با گرایش امنیت
رایــگان
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم