نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ {فرمول محاسبه}

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ {فرمول محاسبه}

حق ماموریت به یکی از پاداش‌هایی گفته می‌شود که به کارگران و کارمندان بابت انجام کارهایی که در خارج از محدوده ماموریت آن‌ها است داده می‌شود. اینکه حق ماموریت چگونه محاسبه می‌شود؟ سوالی است که پاسخ آن را هر فرد کارمندی باید بداند تا در زمانی که حقوق ماهانه خود را دریافت کرد، از درست بودن محاسبه آن اطمینان حاصل کند. در نتیجه با توجه به اهمیت بالای این موضوع، قرار است تا در این مقاله به طور کامل به آن بپردازیم. چنانچه در این موضوع نیاز به مشاوره دقیق‌تر داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه طلوع پدیده تماس حاصل کنید.

تعریف حق ماموریت

🔶 به کارگران یا کارمندانی که بر اساس قرارداد کاری خود و یا توافقاتی که در ادامه بین آن‌ها و کارفرما انجام می‌شود، برای انجام یک سری وظایف شغلی به خارج از محدوده محل کار خود می‌روند، دستمزد ماموریت داده می‌شود.

🔶 درباره این موضوع قانون کار ماده 46 را تنظیم کرده و شرایط و ضوابط مربوط به آن را ذکر کرده است. بر مبنای این قانون، مبلغ دستمزد ماموریت باید در فیش حقوقی کارکنان آورده شود. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از مهم‌ترین شرایط حق ماموریت بپردازیم:

✔ هزینه رفت و آمد شخص توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

✔ موضوع رفتن به ماموریت باید قبل از عقد قرارداد توسط کارکنان تایید و پذیرفته شود؛ در غیر این صورت آن‌ها ملزم به انجام این کار نیستند.

✔ در زمانی که فرد حین انجام ماموریت است، همه مزایای هنگام انجام کار شامل حال وی خواهد شد.

✔ مدت زمان ماموریت با توافق کارکنان و کارفرما صورت می‌گیرد.

✔ حق ماموریت باید به میزان حقوق ثابت و یا حقوق مبنای کارکنان باشد.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی طلوع پدیده

حق ماموریت در چه مواردی داده می‌شود؟

افرادی مشمول قانون حق ماموریت می‌شوند که 50 کیلومتر از محل خدمت خود دور شده و یا حداقل به مدت یک شب خارج از محدوده محل کار خود اقامت داشته باشند. البته ماده 46 قانون کار نسبتاً انعطاف پذیری خوبی در رابطه با این موضوع دارد؛ به عنوان مثال اگر کارگری حدود 40 کیلومتر از محل کار خود فاصله گرفته و به ماموریت برود، شامل حق ماموریت خواهد شد. در گذشته محاسبه میزان حق ماموریت به صورت دستی انجام می‌شد؛ اما امروزه نرم‌افزارهای حسابداری این کار را آسان‌تر کرده است.

حق ماموریت در چه مواردی داده می‌شود؟

حق ماموریت چگونه محاسبه می‌شود؟

مبلغ حق ماموریت معادل یک روز حقوق ثابت شخص و یا مزد تعیین شده او در قرارداد محاسبه می‌شود. البته میزان حق ماموریت فرمول مشخصی نداشته و کارفرما و کارکنان می‌توانند در مورد مبلغ مشخصی به توافق برسند. لازم به ذکر است که اگر فرد در یک روز بیشتر از یک بار به ماموریت برود، همه فعالیت‌های کاری او جمع شده و در زمان پرداخت دستمزد ماموریت، روزانه محاسبه خواهد شد.

مشاوره مالیاتی رایگان شرکت طلوع پدیده

برای اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌های دولتی یک قانون داخلی دارند که بر اساس آن حق ماموریت معادل حداقل حقوق و مزایا تا یک بیستم و همچنین نسبت به مازاد به یک پنجاهم در سقف اعتبار محاسبه خواهد شد. البته ناگفته نماند که این قانون صرفا در زمانی است که شخص حداقل یک شب در محل ماموریت بماند؛ در غیر این صورت تنها 50 درصد از این مبلغ به او اعطا می‌شود.

فرمول محاسبه حق مأموریت ساعتی چگونه است؟

اگر شخص در زمان ماموریت خود به اجبار بخواهد بیشتر از ساعات اداری کار کند، اضافه کاری به او تعلق خواهد گرفت. همچنین اگر آن شخص شب را نیز مشغول به کار باشد قانون شب کاری برای آن‌ها اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است که کار کردن در روزهای جمعه در هنگام ماموریت، جزو قانون جمعه کاری خواهد بود.

اگر یک شخص در یک روز در ساعت‌های مختلفی کار کرده باشد، باید ابتدا ساعت‌ها مشخص شود. سپس بر اساس فرمول تایید شده حق ماموریت، میزان دریافتی او محاسبه خواهد شد.

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

محاسبه هزینه غذا و اقامت در دستمزد مأموریت

ماده 46 قانون کار در مورد هزینه غذا اشاره خاصی نکرده است. این بدان معنی است که قانون هیچ وظیفه مشخصی را در این مورد به کارفرمایان محول نکرده است. البته اکثر کارفرمایان تصمیم می‌گیرند که این هزینه را تقبل کنند.

برای اطلاع از نحوه دستورالعمل پرداخت حق بیمه، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

همچنین درباره محل اقامت کارکنان در ماموریت نیز باید گفت که هزینه آن در توافق دو طرف مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که این موارد شامل هزینه رفت و آمد کارکنان در ماموریت نمی‌شود؛ چراکه این هزینه را کارفرما باید بپردازد.

حق ماموریت مشمول مالیات است؟

اگر برای مامور مالیات با مدارک معتبر اثبات شود که فرد کارمند یا کارگر برای انجام امور ماموریت به 50 کیلومتر در خارج از محل کار خود رفته است، در آن صورت حق ماموریت وی مشمول مالیات نخواهد بود. همچنین این دسته از افراد شامل کسر حق بیمه نیز نمی‌شوند. لازم به ذکر است که قبل از همه این موارد، صحت حرف‌های کارفرما و کارکنان باید توسط مامور مالیات پذیرفته شود. به همین دلیل لازم است تا همه مدارک مربوط به امور ماموریت کارکنان در سیستم شرکت‌ها ثبت گردد.
برای اطلاع از نحوه محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.
حق ماموریت مشمول مالیات است؟
خلاصه مطلب
ما در این مقاله از طلوع پدیده به بررسی مزد ماموریت و نحوه محاسبه و نکات مربوط به آن پرداختیم. شما با خواندن این مقاله دریافتید که به افرادی که بر اساس قرارداد کاری خود و یا توافقاتی که در ادامه بین آن‌ها و کارفرما انجام می‌شود، برای انجام یک سری وظایف شغلی به خارج از محدوده محل کار خود می‌روند، حق ماموریت داده می‌شود. افرادی مشمول قانون حق ماموریت می‌شوند که 50 کیلومتر از محل خدمت خود دور شده و یا حداقل به مدت یک شب خارج از محدوده محل کار خود اقامت داشته باشند.
درباره نحوه محاسبه آن نیز خواندید که مبلغ حق ماموریت معادل یک روز حقوق ثابت شخص و یا مزد تعیین شده او در قرارداد محاسبه می‌شود. البته میزان حق ماموریت فرمول مشخصی نداشته و کارفرما و کارکنان می‌توانند در مورد مبلغ مشخصی به توافق برسند.

 

برای دانلود فایل PDF مقاله حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ روی لینک کلیک کنید.

 

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
2 دیدگاه ثبت شده
نکات امنیتی چک صیاد + توصیه‌های حقوقی | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از نحوه حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ ، با ما در طلوع پدیده همراه […]
نکات امنیتی چک صیاد + توصیه‌های حقوقی | طلوع پدیده
مهمان
[…] اطلاع از نحوه حق ماموریت چگونه محاسبه می شود؟ ، با ما در طلوع پدیده همراه […]
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم