نرم افزار حسابداری آژانس های هواپیمائی

رابط سامانه مودیان

لوگو طلوع پدیده
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
captcha
با ورود و یا ثبت نام در وب سایت طلوع پدیده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت طلوع پدیده و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

دستورالعمل پرداخت حق بیمه + قوانین 1402

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

دستورالعمل پرداخت حق بیمه + قوانین 1402

همانطور که می‌دانید سازمان تأمین اجتماعی یکی از مهمترین سازمان‌ها در پرداخت بیمه کارکنان و کارگران و افراد بازنشسته می‌باشد. اما یکی از مهمترین چالش‌هایی که ممکن است در سازمان تأمین اجتماعی وجود داشته باشد،، مربوط به حق بیمه می‌باشد و در بسیاری از موارد ممکن است که این موضوع به شکایت هم ختم شود.  اطلاع از دستورالعمل پرداخت حق بیمه برای آن دسته از افرادی که به دنبال گرفتن بیمه پرداخت نشد سنوات گذشته خود هستند، بسیار اهمیت دارد و این سؤال را دارند که چطور می‌توان سابقه بیمه را افزایش داد و در این مسیر چه اقداماتی را باید انجام داد؟ از این رو در ادامه مقاله از طلوع پدیده در ارتباط با این موضوع توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

 ضرورت پرداخت حق بیمه چیست؟

✅سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر یکی از مهمترین سازمان‌ها در پرداخت حقوق بازنشستگی بخش مهمی از جامعه ایران است. کارمندان و کارگران و افرادی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند، از طریق این سازمان حق بیمه خود را دریافت می‌کنند.  اینکه افراد می‌توانند حقوق بازنشستگی داشته باشند و در زمان از کار افتادگی از آن استفاده کند، باعث می‌شود که بسیاری به دنبال استفاده از بیمه تأمین اجتماعی باشند.

✅براساس قوانین کارفرما حتماً باید تمام کارکنان خود را فارغ از اینکه ابعاد شرکت چقدر می‌باشد یا به سود کافی رسیده است، پرداخت کند و حق بیمه آنها را به صورت مستمر پرداخت نماید. پرداخت حق بیمه سنوات بین کارفرما و کارگر تقسیم می‌شود. بر اساس قانون حق بیمه ۳۰ درصد حقوق کارکنان را تشکیل می‌دهد که 10 درصد آن به عهده خود کارگر و کارمند و ۲۰ درصد آن به عهده کارفرما خواهد بود. کارفرما معمولاً بیمه را از حقوق کارمند کسب می‌کند و با پرداخت حق بیمه مبلغ را به حساب تأمین اجتماعی واریز خواهد کرد.

برای اطلاع از نحوه مالیات بر دارایی چیست؟ + موارد مشمولیت، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

✅لازم به ذکر است که پرداخت بیمه تأمین اجتماعی مزایای مختلفی از جمله بیمه درمانی و بازنشستگی برای کارکنان خواهد داشت. اما بسیاری نسبت به دستورالعمل پرداخت حق بیمه سنوات گذشته اطلاعی ندارند که در ادامه در ارتباط به ارائه دستورالعمل پرداخت حق بیمه کارکنان و همچنین مفهوم آن خواهیم پرداخت.

 ضرورت پرداخت حق بیمه چیست؟

پرداخت حق بیمه چیست؟

✅همان‌گونه که اشاره کردیم براساس قانون پرداخت بیمه برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها اجباری است. بسیاری از کارفرماها ممکن است این قانون را رعایت نکنند. در شرکت‌هایی که ثبت آنها به صورت رسمی انجام نشده، این تخلف بیشتر دیده می‌شود و کافرمایان می‌توانند از حق پرداخت حق بیمه کارکنان خود سر باز زنند.

✅از طرف دیگر برخی از شرکت‌ها و کارفرمایان ممکن است در پرداخت حق بیمه کارمندان خود تأخیر داشته باشند و تعلل کنند که نتیجه این تخلف در نهایت به ضرر هر دو شخص کارفرما و کارگر خواهد بود، چرا که در صورت عدم پرداخت بیمه، کارفرما بابد جریمه سنگینی پرداخت کند و دوم اینکه کارگر و کارمند بعد از مدتی با مشکل عدم پرداخت سوابق بیمه مواجه خواهد بود و باید حقوق بازنشستگی پایین‌تر از حد معمول و قانون را دریافت نماید. در همین راستا بسیاری در ارتباط با نحوه پرداخت بیمه سؤال دارند که در ادامه در ارتباط با چگونگی پرداخت حق بیمه سنوات گذشته توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

پرداخت حق بیمه چیست؟

آشنایی با دستورالعمل پرداخت حق بیمه

✅همانگونه که اشاره شد چنانچه کارفرما به هر دلیلی حق بیمه شما را نپردازد، باید فرایند اداری مشخص و نسبتاً طولانی برای گرفتن حق بیمه طی شود. در این فرآیند افراد متقاضی باید با داشتن مدارک تعیین شده به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه ‌کرد و شکایت خود را به سازمان تسلیم نمایند. از آنجا که ثبت شکایت در سازمان تأمین اجتماعی طولانی است، براساس اولویت‌های همچون نزدیک بودن به سن بازنشستگی به شکایات رسیدگی خواهد شد.

برای اطلاع از مانده مرخصی، با ما در طلوع پدیده همراه باشید.

✅ اما آن دسته از افرادی که به دنبال اطلاع از دستورالعمل پرداخت حق بیمه سنوات گذشته هستند باید بگوییم که پرداخت حق بیمه‌های واریز نشد سنوات گذشته به دو شکل انجام می‌شود:

  • پرداخت از طریق سازمان تأمین اجتماعی

دستورالعمل پرداخت حق بیمه در این روش به این صورت است که شما باید از طریق سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنید. پس از ارائه درخواست خود معمولاً بیمه تأمین اجتماعی مدارک مورد نظر را از شما درخواست خواهد کرد. این مدارک می‌تواند شامل فیش حقوقی و قرارداد کاری باشد. پس از اینکه مدارک شما از سوی سازمان تأمین اجتماعی بررسی و تأیید شود، حق بیمه در سابقه بیمه تأمین اجتماعی درج خواهد شد.

  • پرداخت بیمه واریز نشده سال‌های گذشته از طریق اداره کار

✅برای پرداخت بیمه سنوات گذشته، روش دیگری وجود دارد که می‌توانید سریعتر جواب بگیرید و این روش به این صورت است که کارگر از طریق اداره کار علیه کارفرمای خود در ارتباط با واریز حق بیمه عاید نشده، طرح شکایت کند. پس از آن در این زمینه یک سری جلسات تشکیل می‌شود و کارگر باید تمام مدارک خود را در دوران اشتغال خود ارائه کند. در این جلسات بازرس‌ها مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهند و این امر تا حد زیادی به کارگران کمک خواهد کرد و در آخر هم اداره کار براساس ماده ۱۴۸ رأی را صادر می‌کند. توجه داشته باشید در شرایطی که کارگاه یا شرکت تعطیل شود، کارگر می‌تواند خود حق بیمه خود را مطالبه کند. در صورتی که اشتغال کارگر مورد تأیید باشد، حق بیمه منحصربه‌فرد به وی تعلق خواهد گرفت.

آشنایی با دستورالعمل پرداخت حق بیمه

 خلاصه مطالب

در این مقاله در ارتباط با دستورالعمل پرداخت بیمه سنوات گذشته کارگران و کارکنان اشاره کردیم. همانگونه که می دانید کارفرماها ممکن است به دلیل عدم ثبت شرکت خود در پرداخت بیمه کارکنان تعلل یا تأخیر کنند یا اینکه بیمه آنها را نپردازند. به همین دلیل کارگران و کارکنان با چالش‌های مربوط به عدم پرداخت بیمه سنوات گذشته روبرو می‌شوند و به سازمان تأمین اجتماعی برای ثبت شکایت خود مراجعه می‌نمایند.

از آنجا که شرکت‌ها باید تمام کارکنان خود را بیمه کنند و حق بیمه آنها به صورت مستمر بپردازند، اگر شرکتی از پرداخت حق بیمه کارکنان سر باز زند، شامل جریمه خواهد شد. در این مطلب سعی کردیم نکاتی را در رابطه با دستورالعمل حق پرداخت بیمه توضیحاتی به شما عزیزان ارائه کنیم. در صورتی که نیازمند دریافت اطلاعات تکمیلی هستید، کافی است با مشاوران ما در مجموعه طلوع پدیده تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن به ابهامات شما پاسخ دهند.

 برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
درخواست مشاوره مالیاتی
لوگو طلوع پدیده

پلن اقتصادی (15 دقیقه مشاوره تلفنی + 5 دقیقه رایگان)

پس از
ثبت درخواست مشاوره همکاران ما بزودی با شما تماس خواهند گرفت
درخواست مشاوره فروش نرم افزار
لوگو طلوع پدیده
پس از
ثبت درخواست مشاوره
با شما تماس می گیریم